Nieuwe kombocht Zandvoort zorgt voor kopzorgen bij Pirelli

28 november 2019 — Volgend jaar keert de Formule 1 terug naar Zandvoort maar het circuit lijkt meteen voor serieuze uitdagingen te zorgen.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Pirelli (@pirelli_motorsport) op

Het circuit van Zandvoort zal een spectaculaire nieuwe kombocht krijgen, een banking die steiler is dan die van de Indianapolis Motor Speedway (Lees: Kombocht Zandvoort krijgt hellingshoek van 32 procent). Net als de befaamde Eau Rouge op het circuit van Spa-Francorchamps zal dat voor een enorme belasting van de Pirelli-banden zorgen.

Bij Pirelli zijn ze nu dan ook al druk bezig met voorbereidingen te treffen zodat de teams met hun banden niet in de problemen zouden komen. Het ideale scenario zou volgens Pirelli zijn dat er specifieke banden worden gemaakt voor de F1-race op het circuit van Zandvoort, maar dat mag niet.

“Het enige dat we kunnen doen is reageren met de bandendruk. We zullen de bandendruk bij aanvang van de race moeten verhogen,” zei Mario Isola tegenover ‘Motorsport.com’.

“Volgens de regels zijn we verplicht om gedurende gans het seizoen dezelfde constructie van band te gebruiken. We kunnen geen speciale band ontwikkelen voor een banking en we kunnen dan ook geen specifieke band ontwerpen voor het circuit van Zandvoort.”

“De enige mogelijkheid die we hebben zijn de voorschriften op het vlak van ‘camber’ en bandendruk.”

Ter voorbereiding van de race in mei is Pirelli druk bezig met voorbereidingen te treffen, onder andere via simulaties van het testen van de druk en belasting die de 2020-banden aankunnen.

Verwante nieuwsitems

image

F1Journaal Specials

GP van België