Nieuwe startlichten in Melbourne door Halo

22 maart 2018 — De FIA zal komend weekend in Melbourne nieuwe startlichten introduceren die beter zichtbaar moeten zijn met Halo op de bolides.

Een bericht gedeeld door Australian Grand Prix (@ausgp) op

Er is al heel wat inkt gevloeid over de gevolgen van Halo, van het esthetische aspect tot het moeilijk in- en uitstappen en het extra gewicht dat het met zich meebrengt. Ook de zichtbaarheid van de startlichten kan in het gedrang komen, daarom mogen de rijders na de eerste twee vrije trainingen oefenen op de start en er komt een nieuw lichtsysteem.

Het gaat eigenlijk om een tweede set startlichten die lager hangen dan de hoofdlichten en vijf meter voorbij start-finish zullen staan. Zo hoopt men de zichtbaarheid te verbeteren voor de rijders die vooraan op de grid staan en door Halo mogelijk de hoofdlichten niet zouden kunnen zien.

Voordien was die tweede set lichten ergens halfweg het startveld om de rijders in de achterste gelederen een betere zichtbaarheid te bieden. Nu vindt de FIA dus dat die tweede set nuttiger is voor de eerste rijen omdat Halo in de weg zit voor hen.

Vanaf dit seizoen is er ook een standaardhoogte vastgesteld voor de startlichten en alle circuits moeten zich daaraan houden.

“Normaal gesproken staan we hier geen oefenstarts toe maar nu moeten we ons aan een strak tijdschema houden,” vertelt FIA-racedirecteur Charlie Whiting. “Door de komst van Halo hebben we aan alle circuits gevraagd om de startlichten op een standaardhoogte te plaatsen. We hebben ook een tweede set lichten, die in dit geval uiterst links in het gras staat.”

“Die tweede set lichten stamt uit 2009 toen de achtervleugels van de wagens hoger werden en de rijders achteraan in het veld klaagden dat de lichten niet goed zichtbaar waren. Nu zijn de achtervleugels terug lager geworden en hebben we beslist om ze ergens anders te gebruiken.”

“De polepositie lijkt de slechtste plaats te zijn met Halo, mogelijk kan de rijder de lichten niet of maar voor de helft zien. Dan zou hij te veel met zijn hoofd moeten bewegen maar is er dus die tweede set lichten die vijf meter verder zal staan.”

“Ik vind het dan ook een goed idee om de rijders al een kans te geven om die lichten te gebruiken, beter dan dat ze de lichten zondag voor de eerste keer zouden zien,” besluit Whiting.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Australië

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België