logo
 

“Nieuwe windtunnel is cruciaal voor de toekomst van McLaren”

17 augustus 2019 — Volgens McLaren technisch directeur James Key is de nieuwe windtunnel cruciaal voor de verdere wederopstanding van het McLaren F1 team.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door McLaren (@mclaren) op

McLaren is dit seizoen bezig aan een serieuze stap vooruit. Na de jarenlange problemen en ondermaatse prestaties met motorpartner Honda, en het moeizame seizoen 2018 met Renault, lijkt dit jaar de wederopstanding van McLaren echt te zijn ingezet.

In het constructeurkampioenschap staat McLaren momenteel met 88 punten vierde en daarmee heeft het een mooie voorsprong op naaste achtervolger Toro Rosso dat 43 punten heeft.

De kloof met de absolute top van de Formule 1 blijft echter groot en daarom is het volgens James Key van cruciaal belang dat McLaren haar nieuwe windtunnel klaar geraakt. De voorbije jaren deed McLaren steeds beroep op de windtunnel van Toyota in Keulen.

“Het was zeer belangrijk,” vertelde Key tegenover de officiële F1-website over de beslissing om een alternatief te vinden voor de windtunnel van Toyota in Keulen die McLaren ondertussen al meer dan tien jaar gebruikt.

Volgens James Key was het één van zijn belangrijkste wensen toen hij de renstal vervoegde.

“Toen Andreas Seidl en ikzelf het team vervoegden was het één van de belangrijkste projecten,” aldus Key. “Het lag al op tafel maar moest verder geconcretiseerd en besproken worden.

“Er waren verschillende mogelijkheden maar de meest logische was om onze nieuwe windtunnel in Woking zelf te bouwen. We kregen een zeer positief en ondersteunend antwoord van onze aandeelhouders over de kostprijs van het project.”

De huidige F1-bolide werd nog met behulp van de Toyota-windtunnel in Keulen ontwikkeld, een bewijs dat die zeker en vast nog zijn nut bewijst.

“We hadden de voorbije tien jaar een geweldige relatie met Toyota,” aldus Key, die wel meent dat het tijd was voor verandering.

“Het is echter een feit dat de windtunnel ondertussen gedateerd is en niet meer state-of-the-art is zoals bij veel Formule 1-teams.”


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: McLaren

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België