logo
 

Nog een nieuwe motor voor Alonso: gridpenalty loopt op tot 60 plaatsen

28 augustus 2016 — Fernando Alonso heeft bevestigd dat hij een tweede nieuwe motor zal gebruiken tijdens de race, dit nadat hij midden in de kwalificatie stil kwam te staan.


Bij de onverwachte tweede motorwissel werd de ICE, turbo, MGU-H en MGU-K vervangen voor de race. Dit resulteert in een extra gridpenalty van 25 plaatsen bovenop de 35 plaatsen die hij eerder dit weekend al had gekregen. Doordat Alonso geen tijd heeft neergezet tijdens de kwalificatie stond het echter al vast dat hij achteraan de startgrid zou staan.

De tweede oefensessie stopte voor Alonso door een lage oliedruk. Het was een fout van Honda om de motor te repareren en ermee deel te nemen aan de kwalificatie. Vóór het probleem met de oliedruk werd zijn krachtbron reeds gewisseld door een waterlek.

“Vanmorgen kregen we te maken met een lage oliedruk. We moesten daardoor de tweede oefensessie van Fernando stilleggen. We probeerden het op te lossen door de druk te verhogen en waren ervan overtuigd dat het ging lukken om met dezelfde krachtbron deel te nemen aan de kwalificaties. Dat was echter een fout van ons. De motor zal dan ook vervangen worden voor de race,” klonk het bij Honda F1-baas Yusuke Hasegawa.

Ondanks de teleurstelling tegenover Alonso is Hasegawa zeer tevreden met de prestaties van de nieuwe motor die Button wèl kon gebruiken. Hij kwalificeerde zich namelijk bijna in de top tien.

“We dachten dat Spa veel moeilijker zou worden dan andere circuits. Natuurlijk zijn we niet uitermate gelukkig met de prestaties, maar we zaten bijna op hetzelfde niveau als in Hockenheim. Dat vind ik toch al een grote stap vooruit,” besloot Hasegawa.

Geschreven door Anouck Jaspers


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: HondaFernando AlonsoMcLaren

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België