Ook deze rijders waagden zich net als Fernando Alonso aan een F1-comeback

09 juli 2020 — Het nieuws van de dag in het F1-circus gisteren was ongetwijfeld de terugkeer van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso naar Renault. Maar wie deed het hem voor en waren zijn voorgangers succesvol?

Niki Lauda
Na de vrije trainingen voor de GP van Canada in 1979 vertelde Niki Lauda zijn teambaas Bernie Ecclestone bij Brabham dat hij het nut er niet meer van in zag om zinloos rondjes te rijden met een racewagen en hij gaf er meteen de brui aan.

In 1982 mochten we Niki Lauda echter weer begroeten op de startgrid, dit keer bij McLaren. Aanvankelijk verliep zijn comeback stroef bij de formatie uit Woking maar in 1984 behaalde hij de derde wereldtitel uit zijn carrière. Een jaar later hing de Oostenrijker zijn helm definitief aan de wilgen.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door SnapLap (@snaplap_net) op

Alain Prost
Na een een woelige periode als teamgenoot van Ayrton Senna bij McLaren trok Prost richting Ferrari in 1990. Dat was allesbehalve een gelukkig huwelijk want tijdens het seizoen 1991 had Prost openlijk kritiek op de Scuderia en hij werd meteen bedankt voor bewezen diensten.

De Italianen betaalden Prost nog wel rijkelijk om in 1992 niet voor een ander team aan de slag te gaan en dus nam de Fransman een sabbatjaar. In 1993 keerde hij dan terug in de Formule 1 bij Williams om met grote overmacht de vierde wereldtitel uit zijn carrière te veroveren en er daarna definitief mee op te houden.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door F1 History Pics (@f1.classic) op

Nigel Mansell
Na zijn wereldtitel in 1992 trok Nigel Mansell naar de Verenigde Staten om zijn geluk in de IndyCar te beproeven waar hij in zijn eerste jaar meteen kampioen werd.

In 1994 keerde Mansell terug bij Williams voor vier races waarvan hij er een won. In 1995 zou hij aan de slag gaan bij McLaren maar de MP4/10 was zo smal ontworpen dat Mansell er niet in paste. Na aanpassingen aan de auto deed hij nog mee aan twee races alvorens er definitief mee te stoppen.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door NPMOTORSPORTS (@np_classic_races_motorsports) op

Michael Schumacher
Nadat hij in 2006 bij Ferrari gestopt was liet Schumacher zich toch overhalen om in 2010 terug te keren naar de Formule 1 bij het nieuwe fabrieksteam van Mercedes. Gezien het feit dat hij aan het werk was in een team dat zich in volle opbouw bevond deed hij het niet onaardig met als uitschieter de pole in Monaco 2012. Helaas kreeg hij een gridstraf voor een incident in de vorige race.

Eind 2012 hield Schumacher er definitief mee op met als mager resultaat een podiumplaats tijdens de GP van Europa. Schumacher kwam niet eens in de buurt van de verhoopte achtste F1-titel.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Michael Schumacher (@michaelschumacher) op

Kimi Raikkonen
Raikkonen had na het seizoen 2009 even geen zin meer in de Formule 1 en besloot over te stappen naar de rallysport. Die overstap was weinig succesvol en in 2012 ging Raikkonen aan de slag bij Lotus, waar hij twee races won.

Vanaf 2014 keerde hij terug naar Ferrari en sinds vorig jaar vinden we hem terug bij Alfa Romeo. Hij heeft nog niet beslist of hij na dit jaar nog verder zal doen.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door The Iceman ߑ‘ (@kimi_raikkonen_kr7) op

Geschreven door Tom Schots

Verwante nieuwsitems

image

F1Journaal Specials

GP van België