logo
 

Opinie: Kan Mercedes het droomseizoen van Brawn GP evenaren?

30 juli 2014 — Na de grote prijs van Hongarije is er traditioneel de zomerstop. In het eerste deel van dit seizoen is gebleken dat Mercedes geen loze beloften heeft gemaakt: 2014 moest en zou hun seizoen worden. Zonder ongelukken zal er wellicht een Mercedespiloot zegevieren op het einde van het seizoen, maar je weet natuurlijk nooit…

image
In 2009 was er een grote reglementswijziging die de rangorde in de Formule 1 overhoop heeft gehaald. Ross Brawn nam toen het risico om onder andere samen met Jenson Button het failliete Honda over te nemen. Met zijn geniale diffuser en veel moed waagde hij de stap en doopte het team om tot Brawn GP. Het bleek een gouden zet te zijn:  beide kampioenschappen werden gewonnen en Mercedes kocht zich voor veel geld in. Dat is nog eens een voorbeeld van hoe je van stro goud spint.

Met het DNA van een kampioenenwagen, een zevenvoudig wereldkampioen, Michael Schumacher, en een meester tacticus, Ross Brawn, leek de weg vrij voor grote successen. Het draaide echter anders uit, niet alleen bleek de combinatie Vettel-Red Bull ver buiten bereik, ze geraakten met moeite uit de middenmoot. Het is pas na grondige veranderingen (lees: het vervangen van Schumacher door Hamilton en het opzij schuiven van Ross Brawn) dat het team zich tot de toppers kon rekenen. Maar een wereldtitel was veraf.

Echter, in het kamp van Mercedes GP was er weinig paniek. Ze legden zich al sinds 2012 toe op het kampioenschap van 2014. Dit was zeker niet zonder risico, want menigmaal staken er geruchten de kop op dat dit F1-avontuur Mercedes te veel geld kostte en de druk van hogerhand was dan ook groot.  Zou Mercedes GP ook één van de teams worden die met veel bravoure de Formule 1 binnentrad, maar de Formule 1 met het schaamrood op de wangen verliet?  Daarbij denken we dan spontaan terug aan Jaguar en Toyota.

Maar Mercedes had het goed bedacht. Ze zouden de reglementswijziging aangrijpen om hun achterstand weg te werken. Het werd zelfs beter, ze hebben nu een voorsprong die vergelijkbaar is met die van McLaren in 1988 of met die van Ferrari in 2002. Het lijkt dan ook zeer onwaarschijnlijk dat de wereldkampioen geen Mercedespiloot wordt. Hoewel, voor de neutrale toeschouwer is er toch nog hoop op meer spanning…

Tot de GP van Canada was er slechts één uitvalbeurt voor Mercedes, die van Hamilton in de openingsrace. Maar sinds Canada blijkt de Mercedes toch niet tot de betrouwbaarste wagens van het pak te horen. In Canada kregen beide Mercedesrijders af te rekenen met ERS-problemen en alleen Rosberg kon zich toen nog richting de finish naar een tweede plaats slepen. Dan was er nog de opgave van diezelfde Rosberg in Groot-Brittannië en moest Hamilton in de laatste twee grote prijzen de kwalificaties vroegtijdig staken omwille van technische redenen.

Toch hoeft dit geen reden tot paniek te zijn, met deze race pace is een slechte kwalificatie geen probleem meer. Kijk maar naar de inhaalraces van Hamilton in Duitsland en Hongarije. Daarnaast blijkt hun naaste concurrent, Red Bull, ook niet over de meest betrouwbare wagen te beschikken. Een groter probleem zou misschien wel de interne rivaliteit kunnen zijn. Beide rijders beseffen dat ze een unieke kans hebben om de wereldtitel te grijpen en dit blijkt zo zijn invloed te hebben op de relatie tussen deze jeugdvrienden.

Het is al sinds de grote prijs van Bahrein, toen de Mercedes-piloten voor het eerst dit seizoen een duel op de baan moesten uitvechten, dat het spel op de wagen zit. Na de grote prijs van Monaco slaagde het management van Mercedes erin de spanningen grotendeels weg te nemen. Door de teamorders in Hongarije, die Hamilton prompt negeerde, lijkt de relatie alweer wat verzuurd te zijn. Ze zullen ongetwijfeld wel eens denken aan het seizoen van 2007. Toen ontglipte McLaren een bijna zekere wereldtitel omdat hun rijders, Alonso en, jawel, Hamilton, zich op elkaar focusten en daardoor de derde hond Raikkonen vergaten. Het moet wel gezegd zijn dat de krachtsverhoudingen dit seizoen anders liggen: de Mercedes is bloedsnel en beide rijders hebben een enorme voorsprong op de derde in het kampioenschap: Ricciardo.

Maar als er één iemand is dit roet kan gooien in het feestje van Mercedes, dan is het wel Ricciardo. Bibberend en bevend nam hij plaats in de tweede Red Bull naast de viervoudig wereldkampioen Vettel. Ondertussen heeft hij al meermaals aangetoond dat hij een waardig vervanger is voor Webber. Hij is zelfs een te duchten concurrent voor Vettel die meer verwoed zit in een strijd met zijn Red Bull dan met het deelnemersveld. Het is dan ook Ricciardo die als enige niet-Mercedespiloot overwinningen kon pakken.

Maar als we eerlijk zijn, lijkt de kans klein dat Ricciardo Hamilton en Rosberg inhaalt. Het is zeer onwaarschijnlijk dat Red Bull de kloof met Mercedes nog kan dichten. Er is wel een beetje hoop: in de laatste vier jaar bleek de tweede seizoenshelft de Red Bull zeer goed te liggen. Vorig jaar won Vettel zelfs alle races vanaf de GP van België. Wie weet tovert Adrian Newey nog een aap uit zijn mouw en dan zit er misschien wel iets in voor deze sympathieke Australiër.

Geschreven door Boye Buyens


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Lewis HamiltonNico RosbergMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië