logo
 

Krijgen we opnieuw een testban in de Formule 1?

29 mei 2014 — Er gaan stemmen op om vanaf volgend jaar opnieuw een testban in te voeren tijdens het seizoen.

image
Sinds dit seizoen kan er voor het eerst in jaren opnieuw getest worden tijdens het seizoen. Vier keer tijdens het seizoen wordt er een tweedaagse F1-test gehouden in de week na een raceweekend. Het voordeel is dat de teams al hun materiaal reeds ter plaatse hebben en niet speciaal naar het circuit moeten afreizen voor een F1-test.

Dat compromis kwam uit de bus om het tegelijkertijd mogelijk te maken om tijdens het seizoen te testen en de kosten toch enigszins beperkt te houden.

Onlangs raakte bekend dat er geen budgetplafond zal ingevoerd worden. De teams en de FIA zijn wel overeengekomen dat ze op zoek gaan naar andere manieren om de kosten onder controle te houden. In hun zoektocht naar kostenbesparingen komen de F1-tests tijdens het seizoen opnieuw in het vizier. Ook zouden meer standaard onderdelen, uitgebreidere regelgeving voor het parc fermé en een beperking van het personeel dat mag werken tijdens een raceweekend op tafel liggen.

Heel wat teams zijn tevreden met de bijkomende mogelijkheid tot testen, maar tegelijkertijd is er ook de bezorgdheid over de bijkomende stress voor het personeel en de extra kosten die de testen met zich meebrengen.

Blijkbaar wordt er nu gesproken over het eventueel opnieuw schrappen van de F1-tests tijdens het seizoen. Maar om de kosten terug te dringen wil men zelfs de voorbereidende wintertests ook beperken door nog maar twee voorbereidende tests te organiseren. Ook zou men minder hard geneigd zijn om buiten Europa een wintertest te organiseren. Dit staat in schril contrast met dit jaar, aangezien de teams net ijverden om in Bahrein te gaan testen omdat ze vorig jaar slecht weer hadden in Europa.

Onder meer James Allison van Ferrari is een voorstander van dergelijke wijzigingen in plaats van heel wat wijzigingen aan het technisch reglement. Ook Eric Boullier waarschuwt dat te veel wijzigingen op korte termijn eerder de kosten kunnen opdrijven in plaats van de kosten naar omlaag te brengen.

“We moeten voorzichtig zijn. Hoe meer wijzigingen je aan het reglement doet, hoe meer geld we misschien moeten gaan uitgeven om ons aan te passen aan de nieuwe regels,” besluit Boullier.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België