“Overstappen naar 18-inch banden vraagt een jaar testwerk in de windtunnel”

14 juli 2014 — Vorige week presenteerde Pirelli haar 18-inch banden aan het grote publiek. Het zorgde meteen voor gemengde reacties, maar het grootste deel van de reacties was weliswaar positief. Een introductie van de 18-inch banden lijkt dan ook maar een kwestie van tijd ...

Al zal daar eerst nog heel wat testwerk aan vooraf gaan. Momenteel wordt er in de Formule 1 immers nog met 13-inch banden gereden en een overstap naar 18-inch vraagt dan ook de nodige aanpassingen aan de F1-bolides.

Uiteraard moet eerst een aanpassing van het reglement goedgekeurd worden, dat is immers de eerste vereiste. Al lijkt die horde eenvoudig te worden genomen aangezien een overstap naar een ander formaat van velgen en banden normaal gesproken voorzien is tegen 2017. Pirelli laat echter alvast weten dat het banden kan leveren tegen 2016, op voorwaarde dat de teams het daarover eens geraken.


Bij Lotus mochten ze vorige week alvast enkele ronden rijden met prototypes van de 18-inch banden. Lotus is voorstander van een eventuele omschakeling, al laat het bij monde van Federico Gastaldi wel weten dat daaraan een lange periode van testen zal vooraf moeten gaan.

“Wat de banden betreft. Die zijn niet alleen belangrijk voor de prestaties maar ook voor de manier waarop een F1-bolide eruit ziet,” aldus Gastaldi. “Ik denk dat de fans, en vooral kinderen, een F1-bolide willen zien waarbij ze ‘wow, dat ziet er fantastisch uit’ zeggen. Uiteraard is ook de link met de automobielindustrie noodzakelijk. Misschien zijn grotere banden daarop het antwoord.”

“Het valt af te wachten wat de FIA gaat beslissen met betrekking tot deze materie, maar wij willen Pirelli graag helpen tijdens de eerste stappen van dit proces. We zijn allemaal racers en dragen de toekomst van de sport in ons hart.”

“Banden van 18-inch hebben een erg grote impact op het ontwerp van een wagen. We zouden dan ook minsten gedurende een jaar voor de introductie moeten testen in de windtunnel. De rijhoogte alsook de ophanging van de bolide szou aangepast moeten worden, ook het profiel van de banden zelf zou anders zijn. Het zouden alvast interessante tijden zijn,” besloot de adjunt-teambaas van het Lotus F1 team.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: PirelliLotus

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: