logo
 

Overzicht reglementswijzigingen 2012

15 maart 2012 — In 2012 zijn er heel wat reglementen aangepast. Een paar zullen alvast uw aandacht getrokken hebben en andere zijn al uitdrukkelijk vermeld op deze site. Wij geven nog eens een bondig overzicht van wat de belangrijkste wijzigingen zijn dit seizoen.

De meest opvallende verandering aan de meeste wagens is de hoogte van de neus. Die mag in het gedeelte voor de voorwielen maar op een bepaalde hoogte (55 cm boven het baanoppervlak) komen. Voor sommige constructeurs lijkt dat geen probleem.  Anderen zetten een trapje omhoog op hun voorsteven. (Voor dit trapje bestaan ook regels.) Deze regels moeten vermijden dat rijders een neus tegen hun helm krijgen.

Een ander merkbaar detail is het verbod op geblazen diffusers. De uitlaat moet in een bepaald gebied op het chassis geplaatst worden. Deze plaats is door de FIA bepaald zodat de uitlaatgassen een minimale invloed hebben op de wagen.

Een ander punt dat de voorbereiding van dit seizoen verstoorde was de verplichting om alle crashtests af te leggen en te doorstaan alvorens er getest mag worden. Zo konden enkele teams later dan gepland hun wagen een circuitdoop geven. Marussia komt door deze regel zelfs met een ongeteste wagen aan de start van het seizoen.

Ook zal u vast wel gehoord hebben van een nieuw sportief reglement waarover we al een artikel publiceerden. Eenmaal een rijder van de racelijn afwijkt om een andere wagen te blokkeren mag hij deze positie niet terug innemen. Tot nu toe zagen we dikwijls hoe rijders net voor het ingaan van de bocht toch nog naar de buitenkant uitweken. Dan was er telkens de discussie of dat telde als een tweede, en dus verboden, manoeuvre of niet. Vanaf dit seizoen zou dat dus niet meer mogen. Om de regel consequent te kunnen toepassen is er een algemene richtlijn: als de rijder terug naar de buitenkant van het circuit beweegt moet hij minstens één wagenbreedte vrijlaten.

Ook moet de safety car gedubbelde rijders weer laten voorbijgaan. Zo worden de eerste in de race bij de herstart niet gehinderd door hun tragere collega’s, die zich dus opnieuw mogen ontdubbelen. Voordeel voor beide wagens dus.

Er komt ook terug een driedaagse testsessie tijdens het seizoen. De voorbije jaren was testen tijdens het seizoen verboden.

Ook zal een rijder vanaf het begin van het weekend over alle banden beschikken. Vorig jaar mocht men op vrijdag slechts gebruik maken van drie sets banden.

Daarnaast zijn er ook weer enkele reglementswijzigingen ten gevolge van situaties die zich afspeelden. Zo mag men geen bocht meer afsnijden zonder goede reden. Vorig jaar werd Sebastian Vettel nog berispt omdat hij via een binnenweg naar de pits reed om zo toch nog een snelle ronde te kunnen neerzetten. Zoals eerder vermeld mag een geblazen diffuser ook al niet meer en toen Lotus (het voormalige Renault) hun wagen uitrustte met reactieve rijhoogte werd dit snufje ook verboden.

Verder zal de grote prijs van Canada 2011 nog lang de langstdurende race blijven, want de maximumduur van een race wordt beperkt tot vier uur.  Wagens die tijdens een rode vlag-situatie in de pits staan zullen ook weer mogen meedoen aan de herstart.

Er zijn nog een paar kleine wijzigingen die u waarschijnlijk nooit zullen opvallen maar toch gemaakt zijn. Zo moeten de noodschakelaars die een steward moet gebruiken na een ernstig ongeval beter herkenbaar worden. Ook moet er een extra versteviging komen in de zijkant, want de crashtest voor een zijdelinkse impact zijn weer verstrengd.

Wij hopen dat u met dit kort overzicht van de belangsrijkste wijzigingen in het reglement goed voorbereid bent op de start van het nieuwe seizoen !


Geschreven door Stef Mertens

Categorieën: FIA

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië