‘Party modes’ worden al vanaf de GP van België verboden

13 augustus 2020 — Het is gedaan met de zogenaamde 'party modes' in de Formule 1. De FIA heeft aan de teams immers laten weten dat er vanaf de GP van België strikt zal toegekeken worden dat de veelbesproken 'party modes' tijdens de kwalificaties niet meer toegepast worden.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

Eerder raakte al bekend dat de FIA aan het bekijken was om de ‘party mode’, een speciale afstelling van de motor die meer vermogen genereert, verboden kan worden. De ‘party mode’ wordt vooral tijdens de kwalificatie gebruikt omdat er slechts erg kort mee gereden kan worden omwille van de zwaardere belasting van de motor alsook meer brandstofverbruik.

Vooral Mercedes profiteerde van dergelijke ‘party mode’ en het domineerde daardoor erg vaak de kwalificaties en bij gevolg ook de races in de Formule 1. Ondertussen zouden ook de andere motorfabrikanten gelijkaardige ‘party modes’ hebben maar Mercedes blijft op dat vlak toch nog steeds het te kloppen team.

De FIA heeft nu echter laten weten dat vanaf de GP van België er geen ‘party modes’ meer toegestaan zullen worden. De teams kregen een brief van Peter Bayer, de secretaris-generaal van de FIA, waarin verduidelijkt werd dat er vanaf de race in België tijdens zowel de race als de kwalificatie met een zelfde motorinstelling gereden moet worden.

Er zal tegen de race op het circuit van Spa-Francorchamps een zogenaamde ‘technische richtlijn’ uitgevaardigd worden die de aanpassing moet bekrachtigen maar eigenlijk komt het er op neer dat de FIA zich baseert op twee bestaande artikelen uit het technisch en sportief reglement.

Het komt er op neer dat rijders hun wagens ‘alleen en niet ondersteund dienen te besturen’. Veranderingen aan de motorinstellingen zouden volgens de brief van Bayer er toe kunnen leiden dat een rijder zijn wagen niet meer alleen en niet ondersteund bedient.

Eind augustus komen we te weten of Mercedes ondanks de nieuwe technische richtlijn nog steeds de kwalificaties blijft domineren. Sinds 2014 behaalden Mercedes en haar rijders maar liefst 102 poleposities tijdens 126 GP’s.

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België