Pirelli: “De Formule 1 moet een technologische uitdaging blijven”

29 mei 2018 — Volgens Pirelli-CEO Marco Tronchetti Provera moet de Formule 1 als sport een technologische uitdaging blijven en niet puur een commercieel evenement.

Een bericht gedeeld door Pirelli (@pirelli_motorsport) op

“Indien het een technologische uitdaging blijft, waarbij de teams en rijders gegeven wordt wat ze wensen, dan zijn we hier om ons ding te doen,” aldus Marco Tronchetti Provera, de CEO van Pirelli, tegenover de radiozender ‘RAI’.

“Indien het echter een commercieel evenement wordt, dan zullen we ons terugtrekken uit de sport. Indien het blijft zoals het is, dan wijzigt er niets, anders zullen we er geen deel meer van uitmaken.”

Pirelli kreeg in het verleden een aantal keer kritiek van de rijders op haar banden. Bij Pirelli zelf zijn ze momenteel echter zeer tevreden over de races en de actie op de baan. Uiteraard werd de GP van Monaco van afgelopen weekend gekenmerkt door ‘treintje rijden’ en was het een erg saaie race.

Marco Tronchetti Provera vindt echter dat de race in Monaco een uitzondering is dit seizoen, de overige races waren wel een heel stuk spectaculairder.

“Het belangrijkste is dat de rijders meer en meer in het middelpunt staan. De banden presteren goed wanneer de rijders tevreden zijn, het publiek is tevreden wanneer de rijders een uitdaging hebben,” aldus de CEO van Pirelli. “De strijd dit seizoen is dit jaar interessanter en dat is goed nieuws.” 

“Het is echter duidelijk dat de wagens een heel stuk beter presteren, zowel wat de aerodynamica als de banden betreft, en daardoor is het op smalle circuits zo goed als onmogelijk geworden om in te halen.”

De huidige overeenkomst van Pirelli als officieel bandenleverancier van de F1 loopt eind 2019 af.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Pirelli

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië