logo
 

Pirelli krijgt kritiek

11 april 2011 — Pirelli wist in Maleisië een hoofdrol te spelen. Door de extreme omstandigheden smolten de banden letterlijk als boter weg met als gevolg dat de race op zijn minst voorspelbaar werd. Toch is niet iedereen daar blijkbaar zo tevreden mee.

Over het feit dat de race voor vele teams soms een beetje in chaos ontaarde, is er niet echt een probleem. En daar waar het toch een probleem zou geweest zijn, zullen de teams er zelf voor moeten zorgen dat ze hun strategie onder controle krijgen. Alles komt op dat vlak neer op ervaring.

Het probleem zit voor sommigen bij de rubberen bandenstukjes die op het circuit blijven liggen. Voornamelijk Paul Di Resta komt scherp uit de hoek tegenover Pirelli: “Op het einde van de race, werd het niet alleen moeilijk om in te halen, de stukjes vlogen ook tegen mijn handen en dat was bij momenten pijnlijk.”

Het fenomeen deed zich voor bij het indraaien van een bocht. De stukjes werden dan door de banden opgepikt en terug weggeworpen. Doordat de piloot dan net aan het stuur draait, komen de handen lichtjes boven de cockpit uit en vlogen de rubberen stukjes er tegenaan.

Di Resta beklaagt zich nu dus over het feit dat de bandenslijtage te hoog is en dat er te veel rubberen stukjes band op het circuit liggen. Paul Hembrey van Pirelli verbaast zich over die uitspraken, “Geen van de piloten die op het podium zijn geëindigd, hebben hierover geklaagd”.

“Er waren veel inhaalacties en die moeten we allemaal analyseren. Maar het rubber moet ergens naar toe en dat is een moeilijkheid voor ons. Als het niet goed is dan moet men ons dat vertellen, dan veranderen we, ” zegt de baas van Pirelli Motorsport “maar dat betekent dat we terug banden gaan ontwikkelen die langer meegaan en dus opnieuw naar één-pitstop races gaan”

“Dus ofwel keren we terug naar één stop, ofwel gaan we verder en doen we wat ons gevraagd is geweest. Ik heb geen toverstaf. Er is ons gezegd dat dit de spannendste race sinds lange tijd is geweest. Als er geen rubberen stukjes op de baan lagen, zou het dan spannender geweest zijn?”

“Als ik bekritiseerd word voor het spannender maken van races, dan weet ik niet meer wat te zeggen”, voegt een duidelijk geïrriteerde Hembrey er nog aan toe. Afwachten wat de top drie er van vindt.


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: PirelliPaul di Resta

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië