logo
 

Pirelli maakt verschillen tussen F1-bandencompounds bekend

22 februari 2019 — Na afloop van de eerste F1-wintertests krijgen de teams en Pirelli een beter idee over hoe de bandencompounds op de nieuwe F1-bolides presteren. Pirelli maakte na de eerste F1-test ook de te verwachten verschillen tussen de bandencompounds bekend.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Pirelli (@pirelli_motorsport) op

Er bestaan dit seizoen vijf bandencompounds die Pirelli als codering C1 tot en met C5 meegaf. Ieder raceweekend zal Pirelli drie van die vijf bandencompounds ter beschikking stellen.

Na de test is gebleken dat op het Circuit de Barcelona-Catalunya de hardste bandencompound (C1) ongeveer 0,8 tot 1,0 seconde trager is dan bandencompound C2. Tussen de overige bandencompounds zit een verschil van zo’n 0,6 of 0,7 seconde.

“Het is nog redelijk vroeg maar de banden presteren grotendeels zoals we verwacht hadden met een prestatieverschil van zo’n 0,6 tot 0,7 seconde tussen de bandencompounds,” aldus Pirelli F1-baas Mario Isola.

“Meer in detail is het verschil tussen de C2 en C3 zo’n 0,6 seconde met een gelijkaardig verschil tussen de bandencompounds C3 en C4, de meest gebruikte banden deze test.”

“Door de koude weersomstandigheden was er zoals verwacht wat graining maar dat zou tijdens het seizoen moeten veranderen wanneer de temperaturen warmer zijn.”

Te verwachten verschil tussen Pirelli-bandencompounds:
C1 naar C2: 0,8 - 1,0 seconde
C2 naar C3: 0,7 seconde
C3 naar C4: 0,6 seconde
C4 naar C5: 0,6 seconde


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Pirelli

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België