“Pirelli moet steun krijgen om haar banden te verbeteren”

05 november 2018 — Volgens Ross Brawn, de sportief directeur van de Formule 1, moeten Pirelli en de F1 intens samenwerken om een goed compromis te vinden tussen bandendegradatie en duurzaamheid.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Pirelli (@pirelli_motorsport) op

De GP van Mexico was volgens Ross Brawn een mooi voorbeeld van hoe er op verschillende manieren strategisch werd omgesprongen met de banden. En rond die banden is er al jarenlang enorm veel te doen, zeker wat de prestaties en de bandenslijtage betreft.

“Los van de normale verschillen in performance was het bandenmanagement ook verantwoordelijk,” aldus Brawn.

“Nico Hulkenberg, Charles Leclerc, Stoffel Vandoorne en Marcus Ericsson deden slechts één pitstop en ze waren allemaal erg voorzichtig om de finish te halen op hetzelfde setje banden.”

Brawn meent dat Pirelli geen makkelijke taak heeft. Het moet immers een goed compromis weten te vinden tussen prestaties, duurzaamheid en bandenslijtage. En dat uiteraard allemaal op vraag van de FIA en de F1.

“Langs de ene kant moet Pirelli banden voorzien die degraderen en voor opwindende races zorgen, langs de andere kant willen de rijders het volledige potentieel van hun wagens benutten op banden die veel robuuster zijn,” aldus Brawn.

“Het is niet altijd eenvoudig om een goed compromis te vinden, het is dan ook belangrijk om samen te werken.”

Dat Pirelli openlijk gesteund wordt betekent nog niet dat de Italiaanse bandenfabrikant sowieso de tender voor F1-bandenleverancier voor 2020-2023 zal winnen. Daarin ondervindt het concurrentie van het Zuid-Koreaanse Hankook. Onder andere Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene liet echter al uitschijnen dat het voor de F1 niet goed zou zijn om van bandenleverancier te veranderen.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Pirelli

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België