Pirelli past bandencompounds op vraag van Mercedes aan

07 april 2018 — Pirelli gaat op sommige circuits de samenstelling van haar bandencompounds aanpassen. De aanpassing komt er na een verzoek van het Mercedes F1 team.

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

Volgens ‘Auto Motor und Sport’ zou Mercedes tijdens de wintertests Pirelli gecontacteerd hebben met de vraag om iets te doen aan het probleem waarbij er extreem veel ‘blistering’ optreedt.

Mercedes zou daar erg veel last van hebben en aan Pirelli gesuggereerd hebben om de dikte van de rubberlaag van de banden aan te passen op circuits die recent een nieuwe asfaltlaag kregen, zoals bijvoorbeeld Barcelona, Silverstone en Paul Ricard.

Pirelli zou op dat verzoek zijn ingegaan, waardoor het voor die drie F1-races de rubberlaag van de bandencompounds met 0,4 millimeter heeft verminderd. Door het verminderen van de rubberlaag zouden de F1-bolides inclusief banden op die drie circuits ook ongeveer een kilogram minder wegen.

Pirelli F1-baas Mario Isola bevestigde de aanpassing van de structuur van de bandencompounds. Volgens Isola komt de aanpassing er echter niet alleen in het belang van Mercedes.

“De nieuwe asfaltlaag is donkerder en gladder, wat meer grip biedt. Dit kan leiden tot oververhitting van de banden,” aldus Isola. “We zouden de aanpassing sowieso gedaan hebben.”

Normaal gesproken zouden minstens zeventig procent van de teams akkoord moeten gaan voor zo’n ingrijpende wijziging van de bandencompounds. Bij Pirelli haalde men echter het argument ‘veiligheid’ aan, waardoor de aanpassing zonder de goedkeuring mag plaatsvinden.

Niet al de teams zijn het er echter mee eens.

“Wij hebben helemaal geen problemen met blistering,” aldus McLaren.

“Onze wagen is minder agressief voor de banden dan de wagen van Mercedes,” voegde Daniel Ricciardo er aan toe.

Tot slot was er nog een teambaas die anoniem wenste te blijven: “Waarom moeten we de banden aanpassen wanneer Mercedes problemen heeft?”

Inderdaad, de aanpassing van de bandencompounds zorgt voor de nodige commotie in de F1-paddock ...


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: PirelliMercedes

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië