logo
 

Pirelli: “Snelle rondetijden worden veroorzaakt door asfaltlaag”

19 februari 2019 — Volgens bandenleverancier Pirelli mogen we ons niet blindstaren op de snelle rondetijden van gisteren. Die rondetijden zijn immers een heel pak sneller dan verwacht en dat kan volgens Pirelli tot verkeerde conclusies leiden.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) op

Algemeen werd verwacht dat de nieuwe F1-bolides zo’n anderhalve seconde trager zouden zijn dan vorig jaar. Op de eerste testdag zagen we Sebastian Vettel echter al meteen meer dan een seconde sneller gaan dan vorig jaar. Volgens bandenleveranicer Pirelli is dat echter toe te schrijven aan het circuit dat dit jaar een heel stuk beter is dan vorig jaar.

“Wanneer ik de vergelijking maak tussen de wintertest en race vorig jaar, en de wintertest dit jaar, dan zie je een serieuze evolutie van het asfalt,” aldus Mario Isola.

“Vorig jaar was de asfaltlaag nieuw tijdens de wintertest. Het was erg glad en het. gripniveau kwam vooral van de bitumen in de toplaag van het asfalt.”

“Wat de race betrof was de situatie al enigszins anders en was er al sprake van een evolutie, dit jaar hebben we opnieuw een stap gezet in vergelijking met de race.”

De snellere rondetijden zijn volgens de Pirelli F1-baas dan ook toe te schrijven aan de asfaltlaag en niet aan de F1-bolides of F1-banden.

“Dit jaar is de invloed van het asfalt groter en ook de temperatuur is dit jaar hoger, wat een belangrijk effect heeft, dat weten we,” besloot Isola.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Pirelli

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië