logo
 

Pirelli wil dat banden snel slijten

15 februari 2011 — Pirelli laat weten dat de hoge slijtage van de banden, die de teams ondervonden tijdens de afgelopen testdagen, juist is waar ze op hoopten. De bandenfabrikant zegt dat ze de formule 1 zo spannender zal maken.

De teams en de rijders klaagden vorige weken dat de nieuwe banden veel sneller verslijten dan de Bridgestones van vorig jaar. Paul Hembery, motorsportdirecteur van Pirelli, verklaart dat de teams zich zullen moeten aanpassen aan het probleem.

“De teams zijn aan het proberen om vijftig tot zestig ronden te doen met één setje banden.” aldus Hembery. “Als we zo’n banden maken dan is er geen sprake meer van strategie. We proberen een compromis te zoeken tussen levensduur en het dwingen van de teams om van banden te wisselen. Om dat te doen moeten we blijven pushen tot het punt waar de banden na ongeveer 100 à 110 km op zijn, er rekening mee houdend dat een race 300 tot 320 km lang is.”

Sommige bronnen spreken over drie of vier pitstops. Hembery zelf zou graag twee stops zien in elke ace. Hij weerlegt de geruchten over te veel pitstops: “Uit de data die we hebben ontvangen zou ik niet kunnen afleiden hoe vier pitstops een voordeel zou kunnen opleveren. Drie kan wel een optie zijn voor sommige teams.”

Een ander argument dat Pirelli’s motorsportdirecteur aanhaalt is het circuit van Jerez. Dat is namelijk een circuit dat zeer veel van de banden vraagt. Het is allesbehalve een goede plaats om de superzachte bandensoort uit te proberen. Het verschil zou wel zo’n drie seconden bedragen met de hardste soort.

“We merken wel dat op de banden letten gedurende de eerste vier tot vijf ronden een serieus verschil kan maken in de levensduur van het rubber.”

Dat kan dus wel eens in het nadeel van bijvoorbeeld Lewis Hamilton zijn, die bekend staat als een rijder die veel van zijn banden vraagt.

“We weten ook wel dat de het nog even kan duren vooraleer we de banden goed kennen. Als de FIA ons iets vraagt zullen we verdere aanpassingen doen. Op initiatief van de teams zullen we niets doen, want we willen niet dat we van partijdigheid worden beschuldigd.”

Verder maakt Pirelli bekend dat er een kleine aanpassing komt aan de superzachte banden, een aanpassing die toch al gepland was. Vervolgens begint het testwerk in Barcelona.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België