logo
 

Pirelli wil in 2019 ‘mule-cars’ gebruiken om 18 inch-banden voor 2021 te testen

24 februari 2019 — Tijdens een exclusief interview met F1journaal.be heeft Pirelli F1-baas Mario Isola te kennen gegeven dat Pirelli nog dit jaar met zogenaamde 'mule-cars' 18 inch-banden wil testen. Met dergelijke banden wordt er normaal gesproken vanaf het F1-seizoen 2021 geracet.


Tijdens de eerste F1-wintertest werd er voor het eerst door de nieuwe F1-bolides met de 2019-bandencompounds van Pirelli gereden. Na het ontwikkelen van banden voor het komende F1-seizoen blijft zoiets steeds een spannend moment.

Maar wat dan gezegd voor het F1-seizoen 2021. Daarin zal er overgeschakeld worden van 13 inch-banden naar 18-inch banden. De omschakeling stelt Pirelli voor een grote uitdaging.

“Het is moeilijk, zeer moeilijk,” aldus Isola tegenover F1journaal.be. “Het is een grote wijziging voor de Formule 1, wetende dat we momenteel 13 inch-banden hebben en dat sinds de jaren zestig ofzo, dus voor meer dan vijftig jaar. Tegelijkertijd is het ook de bedoeling dat de bandenwarmers gaan verdwijnen.”

“In 2017 maakten wij met Pirelli ook een grote wijziging mee doordat het formaat van de banden veranderde en de banden veel breder werden. We werden geconfronteerd met een gelijkaardig probleem. We moesten banden ontwerpen zonder dat we over wagens beschikten die ermee zouden gaan rijden.”

“Drie teams hebben ons van zogenaamde ‘mule-cars’ voorzien. Daar bovenop was er echter een zeer goede samenwerking met de teams. Ze voorzagen ons van heel wat simulaties en wisselden die informatie met ons uit. Zo konden we ons virtueel model van de banden ontwikkelen. Dat virtueel model van de band hebben we de teams gegeven zodat ze hun wagen konden ontwikkelen.”

“In 2016 hebben we zo enkele keren informatie uitgewisseld zodat we alles beter konden begrijpen en ontwikkelen voor 2017. Ik denk dan ook dat we dergelijke samenwerking zullen moeten herhalen”

Volgens de Pirelli F1-baas blijft een belangrijk vereiste om de 2021 goed te kunnen ontwikkelen een duidelijk kader wat de regelgeving voor het F1-seizoen 2021 betreft en dan vooral op technisch vlak.

“Het eerste dat we daarvoor nodig hebben is de regelgeving. De technische regelgeving moet duidelijkheid geven over de karakteristieken voor 2021. Vervolgens moeten we van de teams de te verwachten prestaties van de nieuwe wagens verkrijgen. We kunnen hen dan opnieuw een model van de banden geven en dan kunnen we opnieuw zo’n samenwerking zoals in 2016 opzetten waarbij we de banden voor 2021 zullen ontwikkelen.”

“We zullen echter op de baan moeten testen, dat is zeer belangrijk, ook al worden er steeds meer simulaties gebruikt, toch blijft dat enorm belangrijk. We moeten nog steeds de baan op gaan om de resultaten van de simulaties te valideren.”

Pirelli wil graag nog dit jaar beginnen met de eerste tests voor de ontwikkeling van de 18 inch-banden voor het seizoen 2021. Dat lijkt misschien vroeg maar het is absoluut noodzakelijk omdat de wijzigingen ingrijpend zijn.

“We zijn momenteel met de teams aan het praten over het eventueel inzetten van ‘mule-cars’ en of ze ons daarin kunnen helpen. We moeten immers wagens hebben waarop de 18 inch-banden kunnen gemonteerd worden.”

“We willen graag tegen september of uiterlijk oktober van dit jaar beginnen testen. Het zal een grote uitdaging zijn maar we willen dat echt tegen dan voor elkaar krijgen,” besloot Isola.

Dit bericht bekijken op Instagram

Celebrating our commitment to #F1 with a sneak peek to the tyre of the #future… that is just around the corner… #Fit4F1 #Pzero #abudhabigp

Een bericht gedeeld door Pirelli (@pirelli_motorsport) op


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Pirelli

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België