logo
 

Preview: De GP van China, bijna thuis

18 april 2014 — De laatste race voordat de Formule 1 terug richting de ‘heimat’ keert in Europa. Het is China dat dit weekend teams en piloten verwelkomt op het circuit van Shanghai.

image
We genieten nog steeds na van de race in Bahrein, ook al zitten we komend weekend al aan ronde vier. De kans dat de race in China een even groot spektakelstuk zal worden, is moeilijk te voorspellen, maar de kans lijkt klein. Dus teren we nog even na op de vorige race. Het is ook de laatste race voordat de eerste stint van het seizoen er op zit en de teams richting Europese circuits zullen trekken. De Formule 1 is bijna thuis.

Meer op figuurlijke wijze gesproken dan, het leek wel alsof de Formule 1 in Bahrein ineens terug was van weggeweest. Dat weet je wel wanneer Pastor Maldonado zijn trukendoos van onvoorspelbare manoeuvres bovenhaalt. Maar een klein bedankje aan de Venezolaan is misschien wel op zijn plaats. Was hij er niet geweest, dan had de race waarschijnlijk ook niet zo’n omwenteling gekend door de safetycar. We wisten niet welk duel eerst te volgen. Een van de spannendste races in lange tijd was het resultaat.
image
In China gaan we waarschijnlijk met minder tevreden moeten zijn. Het verschil tussen de Mercedes aangedreven motoren en de rest, zal nog meer benadrukt worden door het zeer lange rechte stuk. Renault en Ferrari zullen hier bij elke passage meters moeten prijsgeven op de concurrentie.

Bij Ferrari hebben ze intussen de vlucht voorwaarts gekozen. Het vertrek van Stefano Domenicali zal voor genoeg afleiding moeten zorgen naast de piste om de aandacht niet naar de ondermaatse prestaties op de piste te vestigen. Domenicali is vervangen door Marco Mattiacci. Een totaal onbekende in de Formule 1 met zero ervaring in de sport. Tenzij ze hun bolides te koop zetten, is het een raadsel waarom ze de 44-jarige CEO van ‘Ferrari Americas’ als hoogste in rang op de pitmuur plaatsen.

Red Bull zal hoogst waarschijnlijk als beste niet- Mercedes aangedreven team uit de strijd komen en mikt misschien op wat uitvallers bij de concurrenten om bijkomende plaatsen te winnen. Een vuist tegen Mercedes maken zit er hoogst waarschijnlijk nog niet in, al hebben ze bij Renault laten weten dat in China hun krachtbron dichter op de limiet zal kunnen rijden.
image
De enige die Mercedes wat in de weg zou kunnen leggen, zijn de Mercedes piloten zelf. Ondanks alle verklaringen over hoe goed het racen onder elkaar wel was en hoe sportief ze zich tegenover elkaar gedragen op de baan, Rosberg zal toch wel meer dan een klein steekje gevoeld hebben.

Hij was de braafste van de twee na de boodschap om beide wagens aan de finish te brengen. Een rol die hem niet zint en die hij waarschijnlijk ook niet meer op zich zal nemen. Het was Hamilton die in Bahrein agressiever uit de hoek kwam in het onderlinge duel, maar als de puntenvoorsprong op de dichtste concurrenten comfortabel genoeg is, zal het er ongetwijfeld pittiger aan toe gaan.

In de afgelopen drie races hebben meerdere teams gestreden voor de resterende ereplaatsen, maar in China mogen we Williams wat meer in het oog houden. Hun wagen is vrij competitief maar dat kwam er in de resultaten nog niet echt uit. De wagen vraagt soms te veel van de achterbanden. China is een circuit dat typisch meer druk op de voorbanden legt en dus zijn we benieuwd of we zondag nog eens sinds lang een Williams op het podium mogen zien. Maar niet voordat er ons hopelijk eerst een spannende race is voorgeschoteld!


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: Lewis HamiltonNico RosbergPastor MaldonadoFerrariMercedesRed BullWilliams

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België