logo
 

Preview: De GP van Singapore

19 september 2014 — Het worden drukke tijden voor de teams. In vier weekends worden drie races gereden waarvan één op het nagelnieuwe circuit in Sotsji. Singapore mag dit weekend de spits afbijten. Onder de donkere hemel schitteren de bolides in de nachtverlichting op een van de moeilijkste circuits op de kalender.

image

Singapore is het circuit met het meest aantal bochten. Het is een straatcircuit, met als Monaco, maar dan een paar maten groter. Dat betekent dat vooral tractie en mechanische grip belangrijk zijn. Topsnelheden zoals we die in Monza zagen, zullen hier minder belangrijk zijn.

Omdat het geen permanent circuit is, is de grip ook een stuk lager. Normaal gezien evolueert zo een piste dan doorheen het weekend door het rubber dat blijft liggen, maar Singapore heeft ook zijn dagelijkse moesson regenbui waardoor veel van dat rubber alweer wordt weggespoeld. Pirelli koos daarom voor het Soft en Supesoft rubber op de wagens. Komt daarbij ook nog eens het feit dat de race onder de sterrenhemel wordt gereden. De evolutie van de baantemperatuur is dus niet hetzelfde als andere races. Maar het blijft er wel warm en dat maakt de race ook fysiek zeer zwaar voor de piloten.

image

Singapore staat normaal garant voor spektakel. Er zijn altijd wel safetycar fases omwille van de weinige uitloopstroken. Elke fout wordt bijna genadeloos afgestraft. Een extra moeilijkheid waar teams en piloten rekening zullen mee moeten houden, is de beperking van de FIA op het radioverkeer en de info op de pitborden.

Dat zal zeker een rol gaan spelen, vooral de eerst komende races waarbij men nog moet wennen aan die beperkingen. Gecodeerde berichten, sectorinformatie van een concurrent, afstellingen aan de wagen zoals rembalans of zelfs informatie over het benzineverbruik of de fuel flow zijn niet meer toegelaten. En dat laatste is misschien wel het grootste probleem in Singapore. Door de vele bochten is er quasi continu een acceleratie en dat doet het verbruik de hoogte in schieten.

image

We zijn benieuwd hoe de teams met die nieuwe beperkingen zullen omgaan. Er zullen ongetwijfeld grenzen afgetast worden en voor de nodige controverse zorgen zoals we dat van de F1 gewend zijn. Het kan dus best zijn dat na de race nog één en ander aan de uitslag wordt aangepast voor wie zich niet aan de maatregel houdt.

Singapore is de aftrap van de laatste fase in het kampioenschap. Het mag dan wel aan de andere kant van de aardbol liggen, van jetlag zullen de piloten niet veel last hebben aangezien het een nachtrace is. Dat betekent ook dat de race op het normale uur wordt uitgezonden. Kwalifiactie start om drie uur namiddag, op zondag gaan de rode lichten uit om klokslag twee uur Belgische tijd.


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: GP van Singapore

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België