Preview: GP van Canada, hoop op beterschap

06 juni 2014 — Na twee races op Europese bodem, maken de teams een korte uitstap over de grote plas voor de GP van Canada. Race 7 zal bepalend zijn voor het kampioenschap dat tot nu toe volledig gedomineerd wordt door Mercedes.

Canada moet vooral hoop geven. Zowel Renault als Ferrari komen met een reeks updates waarvan ze hopen dat het een kanteling kan zijn in de achterstand met Mercedes. Of ze daarin kunnen slagen of niet, zal bepalend zijn of ze nog veel energie zullen steken in het huidige seizoen, of hun pijlen al richten op het kampioenschap 2015.

image

Mercedes gunt de concurrentie niets. De reeks van poleposities en dubbelzeges bleef ook in Monaco gewoon verdergaan. Het kampioenschap mag dan nog wel lang duren, intussen heeft Mercedes een voorsprong opgebouwd van meer dan 140 punten. En dat in slechts 6 races. Het kampioenschap bij de piloten lijkt een strijd te worden tussen beide Mercedes piloten.

Tenzij Canada voor de ommekeer kan zorgen. Ferrari komt met zoveel nieuwe updates,  dat de wagen bijna een B-versie van de F14T is geworden. Er is een nieuwe vloer onder de wagen die voor meer stabiliteit moet zorgen, verbeterde remmen, een nieuwe achtervleugel voor minder downforce en een agressievere engine mapping.

Aan de motor op zich mag niets veranderen en dus kan Ferrari het probleem van de te kleine turbo dit seizoen niet meer oplossen. De focus ligt voornamelijk op de andere systemen. En ook Shell doet een duit in het zakje door wat nieuwe brandstofbrouwsels te voorzien.

image

Bij Renault beweren ze dat Canada een eerste echte test zal worden om te zien hoe groot de werkelijke achterstand met Mercedes is. De motorenleverancier geeft aan dat in Canada voor de eerste maal dit seizoen op volle vermogen kan gereden worden. De updates die in voorgaande races al aangebracht werden, zullen in Canada vervolledigd worden.

Ze zullen het graag horen bij Red Bull, Toro Rosso, Lotus en Caterham, maar of het veel zal baten om dichter bij Mercedes te geraken is twijfelachtig. In Monaco waren de uitvalbeurten van Vettel, Vergne en Kvyat immers te wijten aan betrouwbaarheid en meer dan de helft van het Circuit Gilles Villeneuve wordt volgas gereden.

Dat laatste is ook een probleem voor de energie recuperatie bij het remmen. Nog meer energie zal gehaald moeten worden uit de uitlaatgassen om het kleiner aantal bochten te compenseren. Maar Renault beweert daar al op voorzien te zijn en dit is meteen ook de reden waarom Ferrari voor een agressievere engine mapping gaat. Als dat niet lukt, zullen de piloten onvermijdelijk van het gas moeten om het brandstofverbruik niet de hoogte in te jagen.

Canada lijkt een complexe set-up te worden en de vrije trainingen zullen druk worden op vrijdag om alles correct afgesteld te krijgen. Of alle updates ook effectief de race op zondag halen, valt af te wachten, maar als de resultaten tegenvallen, dan zou het wel eens kunnen dat de topteams dit seizoen al na 7 races laten voor wat het is en al zullen kijken wat er nodig is om in 2015 terug bovenaan te staan. Behalve Mercedes dan uiteraard.

image

Canada moet hoop geven aan teams, maar vooral ook aan fans. Het seizoen duurt nog te lang om nu al beslist te worden. Zondagavond om klokslag 20u weten we wie er heelhuids door de eerste bocht geraakt. ‘The Wall of Champions’ zal de scheidsrechter zijn in wie heelhuids kan aankomen.


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: GP van CanadaRenaultDaniil KvyatJean-Eric VergneSebastian VettelCaterhamFerrariLotusMercedesRed BullToro Rosso

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië