logo
 

Preview: GP van Canada: Eindelijk winst voor Ferrari of Red Bull?

07 juni 2019 — Ronde zeven van het F1-kampioenschap is een pauze weg van het Europese vasteland. De actie verplaatst zich naar het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal, Canada.


We naderen één derde van het seizoen 2019 en voor het eerst dit seizoen werden de dubbeloverwinningen van Mercedes onderbroken in Monaco, toen Sebastian Vettel voor het eerst dit seizoen op het podium stond met een tweede plaats.

Voor de spanning in het strijd om het kampioenschap is dit ook het enige positieve nieuws, want Mercedes vergrootte wel gewoon haar voorsprong op de concurrentie in Monaco. De Zilverpijlen hebben bijna het dubbel aantal punten van de eerste achtervolger, Ferrari: 257 tegenover de 139 voor de Italianen. In het rijderskampioenschap heeft Lewis Hamilton door opeenvolgende overwinningen ondertussen een klein gat van 17 punten geslagen met teamgenoot Valtteri Bottas.

Het Circuit Gilles Villeneuve combineert elementen van een permanent circuit met die van een stratencircuit, wat resulteert in een uitdagende combinatie van grip en hoge snelheden op een circuit van 4,361 km lang. Het circuit werd op het artificiële Île Notre-Dame bovenop de St. Lawrence rivier gebouwd, waardoor de lay-out strookt met de langgerekte vorm van het eiland.

Je spreekt dan over een combinatie van rechte stukken onderbroken door chicanes en een hairpin alvorens er een lang recht stuk volgt. Dat lange rechte stuk wordt ook door een chicane, met de welbekende ‘Wall of Champions’, onderbroken. Afwachten of er dit weekend iemand zich kan toevoegen bij de vele ongelukkigen die de ‘Wall of Champions’ al eerder als hun eindpunt zagen.

Deze configuratie zorgt ervoor dat teams de downforce opofferen voor snelheid over het lange rechte stuk, waardoor rijders soms in de snelle eerste twee bochten of in de hairpin in de problemen komen. Een afstelling met toch wat extra vleugel is dus wel aan te raden. Verder is het belangrijk om de remmen goed te kunnen afkoelen, door de vele stoppunten bij de trage bochten en weinig tijd tussen de bochten om de remmen af te koelen. Door de trage bochten is een goede tractie ook van groot belang om een succesvolle GP van Canada te hebben.

Hoewel we over een erg verschillend circuit spreken, brengt Pirelli exact dezelfde bandensoorten mee als het in Monaco deed, met de drie zachtste soorten die tot de teams ter beschikking staan.

Leuke weetjes:
- Dit is de 50ste GP van Canada, voor het eerst gereden in 1967, met onderbrekingen in 1975, 1987 en 2009.
- Michael Schumacher is de meest succesvolle rijder in Canada met zeven overwinningen, maar Lewis Hamilton kan dat record komend weekend evenaren. De Brit won voor McLaren in 2007, 2010 en 2012, waarna hij drie keer op rij won voor Mercedes tussen 2015 en 2017.
- Sebastian Vettel is ook een meervoudig winnaar in Canada met twee overwinningen: voor Red Bull in 2013 en voor Ferrari in 2018. Daarnaast won Kimi Räikkönen, Robert Kubica en Daniel Ricciardo van het huidige rijdersveld één keer.
- Lewis Hamilton, Robert Kubica en Daniel Ricciardo veroverden in Canada hun allereerste overwinning in de Formule 1. Datzelfde was weggelegd voor Gilles Villeneuve, Thierry Boutsen en Jean Alesi.
- Vijf van de zes overwinningen van Lewis Hamilton startten voor hem vanop pole.
- 19 van de 39 GP’s op dit circuit werden vanop pole gewonnen, waaronder vijf uit de laatste zes races.
- De editie van 2011 staat om verschillende redenen in de geschiedenisboeken geschreven. Overvloedige regen en verschillende rode vlaggen zorgden voor een extreme GP. De race gaat de geschiedenis in als de race met meeste safety cars (zes) en de meeste pitstops door de winnaar van de race (zes voor Jenson Button, waaronder één drive-through). Door een rode vlag-situatie van maar liefst twee uur duurde de race 4 uur 4 minuten en 40 seconden, waardoor de gemiddelde snelheid ironisch genoeg niet boven 75 km/uur uitkwam.
- Voor Alex Albon, Antonio Giovinazzi, Lando Norris en George Russell is dit de allereerste keer dat ze in een ‘single-seater’ op het circuit zullen rijden.

Weersvoorspelling:
Voor de vrije trainingen is regen niet uitgesloten, met een regenkans van 83 procent op vrijdag. De rest van het weekend belooft wel droog te blijven met temperaturen rond 24 graden.

Tijdsschema GP van Canada:
- Vrijdag 7 juni 16:00 - 17:30: Eerste vrije training
- Vrijdag 7 juni 20:00 - 21:30: Tweede vrije training
- Zaterdag 8 juni 17:00 - 18:00: Derde vrije training
- Zaterdag 8 juni 20:00 - 21:00: Kwalificatie
- Zondag 9 juni 20:10: Race

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: GP van Canada

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België