Preview: GP van Frankrijk: Terug van weggeweest

21 juni 2018 — De Formule 1 keert dit weekend terug naar het circuit van Paul Ricard voor de eerste GP van Frankrijk sinds 1990 op die baan. In deze preview kan je lezen wat de verwachtingen zijn van de eerste race met de F1 hybride-bolides in het zuiden van Frankrijk.


Alsof het dit seizoen al niet moeilijk genoeg is om de winnaar te voorspellen, met Mercedes, Ferrari en Red Bull die elk meerdere keren wonnen, staat er dit weekend ook nog eens een ‘nieuwe’ race op het programme. ‘Nieuw’ omdat de Formule 1 in het verleden al naar Paul Ricard kwam. Alain Prost won in zijn Ferrari de laatste race op dit circuit in 1990, toen nog met een V12.

Dat mag een goed voorteken zijn voor de nieuwe leider in het kampioenschap, Sebastian Vettel, nadat hij in Canada dit seizoen voor de derde keer won. Het feit dat Lewis Hamilton openlijk heeft laten blijken geen fan te zijn van het circuit van Paul Ricard, mag ook in het voordeel spelen van Vettel. Toch beschikken Hamilton en Bottas dit weekend over een verbeterde motor, waardoor Mercedes opnieuw op gelijke hoogte kan komen staan met Ferrari op een circuit dat veel vermogen vraagt.

Maar ook Canada was een circuit waar de motor belangrijk is en toen waren de Red Bulls steeds de snelste in de vrije trainingen. Het mag dan ook duidelijk zijn dat de strijd ook dit weekend weer helemaal open ligt, de eerste race van een reeks van drie races na elkaar: Frankrijk, Oostenrijk en Groot-Brittannië binnen drie weken.

Aangezien er de laatste jaren niet gereden werd, uitgezonderd voor enkele sporadische bandentesten, kan er niet veel geschreven worden over de verwachtingen. Rijders zoals Max Verstappen en Lewis Hamilton hebben hier nog nooit geracet. Wat wel zeker is, is dat de lange rechte stukken veel vragen van de motor en dat de lange, technische bochten in het voordeel spelen van de wagens met de betere aerodynamische pakketten.

Het circuit werd in 1970 gebouwd en was één van de eerste moderne circuits, met brede uitloopstroken. In totaal zijn er maar liefst 167 verschillende layouts mogelijk op het circuit in het zonnige zuiden van Frankrijk, tussen Toulon en Marseille. Voor de GP van dit weekend kreeg het circuit een volledig nieuwe asfaltlaag wat gelijkaardig is aan het asfalt in Barcelona.

Met een lengte van 5 842 meter wordt Paul Ricard vooral gekenmerkt door de lange, maar toch snelle bochten. De tiende bocht, Signes, hoort voor het meeste spektakel te zorgen aangezien de rijders die bocht voluit aan 290 km/uur zullen nemen. Vroeger kende het circuit een lange rechte stuk van 1 700 meter lang, maar om de wagens te laten vertragen is er nu een chicane die het lange rechte stuk opsplitst. Op zondag zullen er 53 ronden worden afgelegd.

Na twee races met de hyperzachte banden is nu de ultrazachte band de zachtste bandensoort. De twee andere bandensoorten zijn de zachte en superzachte. Net zoals Pirelli dat deed in Spanje, is de profieldikte nu 0.4 mm minder, door de extra grip van het nieuwe asfalt.

Zoals wel vaker in het zuiden van Frankrijk wordt het dit weekend warm. De temperaturen stijgen tot 30 graden op vrijdag, maar zakken wel op zaterdag en zondag. Maar de verrassing zou wel eens op zaterdag kunnen vallen, met de regen die voorlopig dan voorspeld wordt.

Tijdsschema GP van Frankrijk:
- Vrijdag 22 juni 12:00 - 13:30: Eerste vrije training
- Vrijdag 22 juni 16:00 - 17:30: Tweede vrije training
- Zaterdag 23 juni 13:00 - 14:00: Derde vrije training
- Zaterdag 23 juni 16:00 - 17:00: Kwalificatie
- Zondag 24 juni 16:10: Race



Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: GP van Frankrijk

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België