logo
 

Preview: GP van Monaco

21 mei 2015 — Nico Rosberg wist twee weken terug te triomferen in Spanje. Voor het eerst dit seizoen kon de Duitser Lewis Hamilton verslaan. De overwinning was broodnodig voor Nico Rosberg, mocht hij nog zicht willen hebben op de wereldtitel. Nico Rosberg zal dit weekend in Monaco, zijn geboorte- en woonplaats, proberen de lijn verder te trekken. Rosberg won de voorgaande twee edities van de GP van Monaco.

image
Het is tijd voor de eerste échte klassieker van het jaar: de Grote Prijs van Monaco. Op het stratencircuit wordt elke fout meteen afgestraft, waardoor de beste onder de F1 rijders boven water komen.

De Grote Prijs van Monaco, die verreden wordt sinds 1950, is erg geliefd onder de rijders. Ze moeten namelijk erg geconcentreerd blijven, omdat de omheining erg dicht staat. Onder de kijkers is er een verdeelde mening. Ofwel vind je de GP erg spannend, ofwel vind je de race saai. Het is een feit dat inhalen erg moeilijk is op het stratencircuit. Enkele rijders zijn van mening dat je enkel op het stuk na de tunnel kan inhalen.

In het verleden was de race wel vaker saai. Maar sinds Pirelli de banden levert voor alle Formule 1 teams, is de spanning wel toegenomen. Er moet vaker in de pits gereden worden, waardoor er meer van plaats wordt gewisseld en de strategie van groot belang is.

Monaco is ook dé plaats waar de welvarende personen zich verzamelen, wanneer het F1-circus daar neerstrijkt. Tijdens het weekend staan er opvallend grote boten, waardoor de race op zondag haast meer bijzaak wordt.

Het stratencircuit in Monaco is zoals steeds het kleinste circuit op de kalender. Het circuit is amper 3,340 kilometer, waardoor er veel ronden worden gereden. De rijders zullen op zondag 78 ronden moeten afleggen. Het wordt dus 78 ronden volle concentratie voor hen. De raceafstand komt niet aan de minimale afstand van 305 kilometer, maar de heren van de Formule 1 maken graag een uitzondering voor Monaco. Ondanks het smalle circuit, is er toch één DRS-zone. Er is namelijk een kort recht stuk aan start en finish.

Zoals reeds vermeld, won Nico Rosberg vorig jaar de race. De Duitser nam de polepositie, nadat hij zelf zorgde voor een gele vlag op het einde van de kwalificatie. Daardoor kon zijn teamgenoot Lewis Hamilton geen snelle ronde meer afleggen. Hamilton liet zijn ongenoegen blijken na het incident, maar hij kon het Nico Rosberg op zondag niet lastig maken. Lewis Hamilton liet deze week reeds weten als eerste de baan op te gaan, om zo een situatie als vorig seizoen tegen te gaan.

Dit seizoen maakt Nico Rosberg ook kans om de overwinning te behalen. Het zou dan zijn derde overwinning op rij zijn in Monaco. Zijn overwinning in Spanje geeft hem vertrouwen, wat een must is om in Monaco snel te zijn.

McLaren heeft in Monaco de meeste overwinningen van alle teams op haar naam staan. In totaal won het al vijftien keer. Dat McLaren dit jaar ook kan winnen, lijkt onwaarschijnlijk. De rijders bij McLaren, Alonso en Button, hopen in ieder geval een goed resultaat neer te zetten en te vechten om de punten.

In Monaco zien we vaak aanpassingen aan het circuit. Het gaat voornamelijk over nieuwe stukken asfalt, om mogelijke gevaren te voorkomen. Ook dit jaar werd er aan de baan gewerkt. Het stuk tussen Tabac en Piscine werden onder handen genomen, waardoor de baan drie meter korter is geworden. Op zondag valt dus het eerste baanrecord op het aangepaste circuit van Monaco.

Pirelli speelt een grote rol in de GP van Monaco. Dit weekend nemen ze de zachte en superzachte banden mee naar het prinsdom. Deze laatste band kende afgelopen weken nog een aantal aanpassingen. Pirelli heeft reeds laten blijken dat de zachtste band een cruciale rol zal spelen op zondag. “De rijder die het best om kan gaan met de superzachte band, heeft een voordeel,” zo luidt het bij Pirelli.

De eerste twee vrije trainingen worden niet op vrijdag, maar wel op donderdag afgewerkt. Dit is om het verkeer dat nog in Monaco moet zijn, de kans krijgt om dat op vrijdag te doen. Op donderdag wordt er in Monaco regen voorspeld. Vrijdag zou het droog blijven. Jammer voor de teams dus, die waarschijnlijk op donderdag hun regenbanden zullen moeten monteren. Op zaterdag en zondag lijkt het momenteel nog droog te blijven. Het wordt dan een twintigtal graden. Maar goed dat Pirelli de zachtste banden meeneemt. Deze banden komen immers het snelst op bedrijfstemperatuur. Met twintig graden komt dit goed van pas.

Tijdsschema GP van Monaco:
    - donderdag 21 mei 10:00 - 11:30: eerste vrije training
    - donderdag 21 mei 14:00 - 15:30: tweede vrije training
    - zaterdag 23 mei 11:00 - 12:00: derde vrije training
    - zaterdag 23 mei 14:00 - 15:00: kwalificatie
    - zondag 23 mei 14:00: race


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: GP van Monaco

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België