logo
 

“Privé-teams zijn de clowns die het F1-circus moeten vervolledigen”

26 maart 2019 — Voormalig F1-rijder Stefan Johansson stelt dat de politiek correcte agenda van de grote constructeurs ervoor gezorgd heeft dat de privé-teams nog slechts een figurantenrol vervullen in de sport.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Australian Grand Prix (@ausgp) op

Na zijn periode in de Formule 1, waarin hij zowel voor McLaren als Ferrari uitkwam, is Stefan Johansson de sport van nabij blijven volgen en neemt hij nooit een blad voor de mond.

In een blog op zijn persoonlijke website ventileert hij zijn mening en in zijn laatste stuk dat de titel “Make Racing Awesome Again” legt de Zweed uit hoe de drie grote constructeurs de F1 als het ware in een wurggreep houden. Hij legt echter niet alleen de vinger op de wonde maar reikt ook oplossingen aan.

“Het hybride-deel aan de krachtbronnen toevoegen heeft naar mijn mening meer schade toegebracht dan alle andere regelwijzigingen samen,” stelt Johansson.

“Het lijkt erop dat om aan de politiek correcte agenda tegemoet te komen, die tegenwoordig in elk facet van het leven aanwezig is, er beslist werd dat dit de toekomst van de autoindustrie zou worden en dat het deel zou moeten uitmaken van de F1.”

“Doorgeduwd door de constructeurs (onder het mom van de relevantie van de F1 naar de productielijn van de constructeurs) werd de FIA onder druk gezet en moest de Formule 1 samen met het WEC volgen.”

“Interessant genoeg worden beide raceklasses op dit moment gecontroleerd door de grote fabrieksteams en zouden ze niet overleven zonder het geld dat de deelnemende merken erin pompen.”

“Privé-teams of onafhankelijke teams zijn tegenwoordig enkel nog de clowns die het circus vervolledigen in beide raceklasses en ze hebben geen enkele realistische kans op een overwinning.”

“Dat betekent dat we momenteel opgezadeld zitten met drie teams in de F1 en een team dat in het WEC een kans heeft om te winnen.”

Voor 2021 zal er in de F1 niet veel veranderen en Johansson benadrukt nogmaals dat het hybride-tijdperk de sport in een netelige situatie heeft gebracht met het oog op de toekomst.

“We hebben op dit moment een formule op motorisch gebied die fabrikanten eerder afstoot dan aantrekt en dat is een uiterst gevaarlijk pad om te bewandelen.”

“Het verleden heeft al uitgewezen dat het slechts een beslissing van een raad van bestuur van een constructeur is, behalve Ferrari, die ervoor zorgt dat ze hun raceprogramma’s opdoeken als het doel ervan niet meer in hun kraam past.”

“Geen enkele van hen hebben een emotionele band met de racerij, dat hebben Toyota, BMW en Honda laten zien die op een paar jaar tijd allemaal de F1 verlaten hebben.”

Johansson vindt dat de F1 af moet van het hoogtechnologische karakter dat de sport op dit moment zo typeert.

“Om in een situatie terecht te komen waar een balans bestaat tussen het financiële, competitie, entertainment en relevantie is het belangrijk dat men de belangrijkste dingen identificeert en goed doet en dat de zaken die er het minst toedoen geëlimineerd worden.”

Hij geeft ook een voorbeeld om alles in perspectief te plaatsen: “Het budget dat gebruikt wordt voor de remmen van een F1-team staat ongeveer gelijk aan het jaarbudget van een winnend IndyCar-team. Niemand ziet of kan zich identificeren met het ongelofelijk gecompliceerde remsysteem dat een F1-team moet gebruiken.”

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: RenaultFerrariRacing Point F1HaasMcLarenMercedesRed BullSauberToro RossoWilliams

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België