logo
 

Probleem met brandstoftoevoer voor Webber

13 april 2013 — Mark Webber moest noodgedwongen zijn Red Bull aan de kant zetten tijdens Q2. image

De Australiër bevond zich op de vijfde plaats toen het noodlot toesloeg. Een probleem met de brandstoftoevoer maakte een abrupt einde aan de kwalificatie van Webber, die op dat moment sneller was dan zijn teamgenoot Sebastian Vettel. Er waren nadien echter nog een heel aantal andere piloten die hun rondetijd wisten te verbeteren, waardoor Webber naar de veertiende plaats afzakte.

“We hadden een probleem met de brandstoftoevoer. Op het eerste zicht is het ofwel de toevoer, ofwel de benzinetank. Het komt er op neer dat de benzinedruk wegviel op het einde van zijn in-lap. We kunnen nog niet meer zeggen tot we de auto en de benzinetank onderzocht hebben.” legt teambaas Christian Horner uit.

“Het is enorm vervelend, maar het is nu eenmaal zo. Het positieve is dat de race volledig open ligt op strategisch vlak. Mark toonde hier in China twee jaar terug al dat hij van heel ver kan terugkomen om uiteindelijk toch vooraan te eindigen.”

Webber loopt bovendien ook het risico om door de FIA achteraan de grid gezet te worden, mocht er niet meer genoeg brandstof beschikbaar zijn voor een eventuele staalafname. Het gebeurde vorig seizoen al met Sebastian Vettel in Abu Dhabi. Toen besloot Red Bull om de wagen uit het parc fermé te halen om deze volledig te onderzoeken en in orde te brengen tegen de race. Zullen ze dit nu ook doen voor Mark Webber mocht hij uiteindelijk toch gestraft worden?

De Australiër zelf kon zijn frustratie na zijn opgave moeilijk verbergen. “Ik wist ongeveer dertig seconden op voorhand dat er een probleem was met de benzinedruk. Ik kon de wagen niet meer tot in de pits brengen, en dus vertelden de jongens van het team me wat ik gedurende die laatste momenten het best kon doen.” legt Webber uit.

“De kwalificaties waren eigenlijk al voorbij nog voor ze begonnen waren. Gisteren en deze voormiddag ging het voortreffelijk dus willen we het maximum er uit halen. Ik amuseerde me in de wagen, maar het mocht niet zijn.”

“Ik ben ontgoocheld omdat we hier zoveel werk ingestoken hebben. De kwalificaties bepalen ongeveer tachtig procent van een raceweekend, dus is het uiterst belangrijk om het daar goed te doen, maar de race is natuurlijk alles. We hebben zo’n goed werk verricht, en tijdens het laatste half uur ontglipte alles ons. We moeten nu uitzoeken waar het fout liep en het proberen te begrijpen, om te zorgen dat het niet opnieuw gebeurt.”

Red Bull Racing heeft dus wel wat werk te verzetten met het oog op de race van morgen. Sebastian Vettel start pas vanop plaats negen nadat hij was buitengereden op de mediumband, en vervolgens terug binnenreed en dus geen tijd neerzette.


Geschreven door Kenny Burggraeve

Categorieën: GP van ChinaMark WebberRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië