logo
 

Race: De wederopstanding van Ferrari, Alonso wint voor Massa

25 juli 2010 — Ferrari bevestigde tijdens de GP van Duitsland dat het opnieuw mee kan strijden voor de overwinning. Alonso won voor Massa en Vettel, maar er zal wellicht veel meer te doen zijn over de mogelijke teamorders die Ferrari gaf.

Al van bij de start nam Ferrari de leiding doordat zowel Massa als Alonso voorbij Vettel geraakten. Cruciaal gegeven hierbij was dat Massa ook voorbij Alonso geraakte.

De Red Bulls verloren heel wat terrein bij de start. Vettel viel van 1 naar 3 terug, en alhoewel Webber een slechte start had, behield hij toch de vierde plaats, tot hij op het rechte stuk voorbijgesneld werd door Hamilton met zijn F-Duct.
In tegenstelling tot het verleden was de start erg proper, zonder al te veel ongelukken. In een ver verleden zagen we Luciano Burti nog vlieglessen nemen in zijn Prost GP wagen, maar nu bleef alles beperkt tot een klein incident in de haarspeldbocht waar Alguersuari vergat dat je moet remmen voor een bocht, en zo bijna Webber in Valencia imiteerde, al bleef het nu beperkt tot een gefrustreerde Buemi die de strijd moest staken.

Het team dat er écht een knoeiboel van maakte was Force India, door de verkeerde banden én verkeerde neus op beide wagens te willen monteren. Gevolg: de rijders reden op elkaars banden, maar aangezien de FIA zeer streng is voor rijders dat ze dezelfde banden gebruiken als staat aangegeven, moesten beide rijders nogmaals binnenkomen om opnieuw van banden te wisselen.

De pitstops brachten weing verandering, behalve in het duel tussen de McLarens en Webber. Die laatste kwam na zijn (overigens zeer snelle) pitstop terecht achter Nico Rosberg en verloor zo veel tijd op Hamilton. Tegelijkertijd reed Button aan de leiding en wachtte zéér lang met het maken van een pitstop, en kwam zo nét voor Webber terug de baan op.

Webber was desondanks érg snel onderweg, en bleef gedurende meer dan de helft van de wedstrijd op minder dan een seconde van de McLarens hangen, maar kreeg toen het bericht een gat te laten van minimum vier seconden. Oorzaak: een abnormaal hoge olieconsumptie, met als gevaar een motor die zou kunnen ontploffen…

Vooraan in de wedstrijd sommeerde Ferrari na driekwart wedstrijd met een knipoog leider van de race Felipe Massa zich te laten inhalen. Ingenieur Rob Smedley vroeg of de Braziliaan kon bevestigen dat Alonso – op dat moment tweede – sneller was.

Even later werd de volgorde omgedraaid. Massa accelereerde niet vol uit de hairpin en Alonso kon de koppositie overnemen. “Sorry”, vertelde Smedley daarna over de radio. Na de race nam hij het woord magnanimous (grootmoedig) in de mond.

De sfeer direct na de race sprak boekdelen: van uitbundig gejuich was bij zowel Alonso als Ferrari geen sprake. Dit terwijl het toch pas de eerste overwinning is sinds de zege in Bahrein, ook toen net voor Vettel, al had die toen wel een kapotte bougie.

Het valt overigens nog af te wachten of Ferrari de storm die nu waait rond hun vermeende teamorders snel gaat liggen. Ze hebben een kwalijke reputatie wat dat betreft, met als absolute dieptepunt Oostenrijk 2002.

Al moet er wel gezegd worden dat dergelijke ‘verdoken’ teamorders niet vreemd zijn aan de Formule-1. Vorig jaar kon je bijvoorbeeld goed merken dat Red Bull ze gebruikte in Turkije, en dit jaar zag je dat in Turkije zowel bij Red Bull als bij McLaren dubieuze zaken werden gezegd over de teamradio.

De discussie is hier zeker nog niet mee gesloten.

image

Black Friday Summer Edition

Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Duitsland

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië