logo
 

Webber wint op dominante wijze

16 mei 2010 — Mark Webber heeft de GP van Monte Carlo op dominante wijze gewonnen vandaag. Ondanks 4 safety car fases, die zijn voorsprong telkens teniet deden, won hij voor zijn teamgenoot Vettel en de Renault-rijder Robert Kubica. Hij en Red Bull verlaten Monaco als leiders in beide kampioenschappen...

Het bleek voor de eerste keer sinds lang te zijn dat de grote prijs van Monaco een zuivere eerste ronde kende. De start verliep clean. Vettel was al bijna voorbij Kubica voor de Pool gestart was. Verder bleef de top vijf ongewijzigd. Daar achter maakte Rubens Barrichello zijn beste start van de afgelopen jaren. Hij ging van negen naar zes en zette zijn Williams voor Michael Schumacher die zijn teammaat had ingehaald.

Verder leek het gewoon rondjes rijden te worden, maar daar bracht Nico Hulkenberg verandering in. De Duitser van Williams volgde een aparte lijn door de tunnel en crashte. De safetycar rukte uit en Jenson Button zette zijn McLaren aan de kant met motorpech. Dat was de aanleiding voor Senna en Alonso om verse banden (voor de hele race?) te halen.

Spanning is iets wat we in Monaco zelden zien, maar met Fernando Alonso achteraan het peloton zien we toch iemand dit er alles aan doet zijn voorligger in te halen.

Vooraan waren de verschillen allemaal groter dat één seconde. Mark Webber bleef op het hoogste tempo rondrijden en sloeg zo een zeer groot gat.

In ronde 19 dook Lewis Hamilton de pits in, waarna de hele meute dat ook deed. Daardoor ontwikkelde zich een interessant rijtje: Hamilton, Alonso, Schumacher. Toch vormde zich daar geen duel. Vooraan was Nico Rosberg ontketend. Nadat Michael Schumacher voor hem uit was, zette de zoon van de wereldkampioen uit 1982 ronde na ronde de snelste tijd neer. De Duitser maakte zijn pitstop en kwam terecht achter zijn teammaat.

Om de wagens wat terug bijeen te krijgen spinde Rubens Barrichello. De Braziliaan crashte hard en veroorzaakte de tweede safetycar-situatie. Hij was de zevende uitvaller nadat Kobayashi, Glock, Di Grassi en de la Rosa al uit de race waren gestapt. Hij smeet zijn stuur uit de wagen en dat obstakel werd vervolgens overreden door Chandhok. Hoe het met het stuur is weten we niet.

In ronde 44 leek de safetycar uit te rukken zonder reden. De racedirectie meldde dat er bij bocht 3 een putdeksel los lag. Normaal last men die dicht, maar deze was los gekomen. Wat doe je er aan? Niets, na twee ronde kwam de Mercdes SLS terug binnen en werden de teams ingelicht. Was dat misschien de oorzaak van Barrichello’s crash?

De grote prijs leek weer een typisch Monegaskische race te worden, zonder veel spektakel en inhaalpogingen. Drie ronden voor het einde was er nog één duel in de achterhoede. Dat eindigde met een safetycar. Trulli maakte een inhaalpoging op Chandhok en vloog over de Indiër. Zo eindigde de race achter de safetycar, al had Schumacher dat niet door. De Duitser plaatste zijn Mercedes voor Alonso’s Ferrari in de laatste bocht. Normaal is inhalen alleen maar toegelaten na het passeren van de eindstreep dus komt er waarschijnlijk nog een staartje aan voor de zevenvoudig wereldkampioen.

image

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Monaco

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België