logo
 

Radioreglement vanaf de GP van Hongarije aangepast

21 juli 2016 — In de aanloop naar het raceweekend in Hongarije heeft de FIA laten weten dat de radioregels in de Formule 1 zijn aangepast.


Nico Rosberg kreeg tijdens de GP van Groot-Brittannië een probleem met de zevende versnelling van zijn versnellingsbak. Mercedes gaf over de boordradio instructies waarmee de Duitser het probleem kon proberen oplossen of in het slechtste geval omzeilen.

Volgens het reglement is het echter niet toegestaan dat een rijder dergelijke informatie krijgt, waardoor Rosberg na afloop van de race een tijdstraf van tien seconden kreeg en zijn tweede plaats verloor. Het deed de discussie over het nut van het radioverbod in de Formule 1 opnieuw fel oplaaien.

Heel wat teambazen en rijders vinden het niet logisch dat een rijder niet geholpen mag worden wanneer die een technisch probleem heeft met de wagen. De FIA lijkt nu deels gehoor te geheven aan de argumenten van de teams en rijders. Het radioreglement wordt vanaf de GP van Hongarije immers lichtjes aangepast.

Tot de GP van Groot-Brittannië mochten de teams en rijders enkel zonder beperkingen communiceren wanneer de rijder zich in de garage bevond. Vanaf de GP van Hongarije mag dit over de ganse lengte van de pitlane.

Indien een rijder een probleem heeft dan moet het team hem de opdracht geven om doorheen de pitlane te rijden. Wanneer een rijder doorheen de pitlane rijdt mag het team onbeperkt communiceren met de rijder en zo instructies geven om bijvoorbeeld een probleem op te lossen.

De maatregel komt er om te vermijden dat teams doelbewust het radioreglement zouden overtreden, wetende dat dit slechts zou resulteren in een tijdstraf van tien seconden. Na de overtreding van Rosberg had ook Red Bull-teambaas Christian Horner reeds gewaarschuwd voor dergelijke ‘bewuste’ overtredingen.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van HongarijeFIANico RosbergMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België