logo
 

Red Bull klaar om te feesten met de “party mode” van Honda

09 januari 2019 — Zal de nieuwe combinatie Red Bull-Honda klaar zijn om de strijd aan te gaan met de andere topteams? Honda heeft alvast gezorgd voor een zogenaamde nieuwe ‘party mode’ voor 2019.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Honda Racing F1 (@hondaracingf1) op

Als we Red Bull-motorsport chef Dr Helmut Marko mogen geloven zien ze de in Milton Keynes de samenwerking met Honda rooskleurig tegemoet. De Oostenrijker is in een gesprek met ‘Motorsport’ haast euforisch over de vooruitgang die Honda al geboekt heeft.

“De cijfers maken ons optimistisch, ook als we zien hoe de prestaties vooruitgegaan zijn,” aldus Marko. “We hebben voor het eerst ook een ‘party mode.’”

“De Honda-motor is nu al een beetje beter dan de Renault. Als je onze GPS-data combineert met de data die we van Honda gekregen hebben komen we in de buurt van Mercedes en Ferrari. Natuurlijk zitten ze daar ook niet stil maar zij zitten al op zo’n hoog niveau dat ze niet meer in staat zijn om grote sprongen te maken.”

“Zelfs als we tien of vijftien kilowatt minder hebben is dat nog geen ramp. Dat hadden we in het V8-tijdperk ook met Renault, dat kunnen we wel goedmaken.”

Misschien moet dat optimisme van Dr Marko wel met een korreltje zout genomen worden. Via het Duitse ‘Auto Bild’ bereikte ons een paar dagen geleden dat de ontwikkeling van de Honda-motor met verschillende tegenslagen te maken gekregen heeft.

Zo stond er te lezen dat de motor met vibraties af te rekenen had waardoor de Japanners niet het maximale vermogen ervan kunnen benutten. Honda ging te rade bij een paar externe partners maar die brachten onvoldoende soelaas en daarom hebben de Japanners besloten om het heft weer in eigen te nemen.

“We zijn er ons van bewust dat de betrouwbaarheid het grootste probleem gaat vormen,” moet Marko toegeven.

“We zullen het seizoen waarschijnlijk niet kunnen uitdoen met die motoren. Maar als je de goede circuits uitkiest maak je dat op een paar rondjes wel goed. Dat is een beetje het concept, we moeten weloverwogen met gridstraffen proberen om te gaan als het noodzakelijk is,” besluit Marko.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: HondaRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië