“Reglementswijzigingen moeten de F1 spectaculairder maken”

25 januari 2018 — De groep rond Ross Brawn die de toekomstige F1 zal vormgeven, gaat zich vooral bezighouden met reglementswijzigingen op het vlak van aerodynamica, motoren en de ophanging van de bolides. Op die manier hopen ze het spektakel te verhogen.


Eén van de dingen die de nieuwe eigenaar van de F1, Liberty Media, gedaan heeft was het aanstellen van Ross Brawn als sportief directeur. De Brit bouwde een team rond zich dat het toekomstbeeld van de sport zal bepalen.

Voormalig technisch directeur van Williams, Pat Symonds, maakt deel uit van dat bewuste team. Hij zegt dat er hard gewerkt wordt om de bolides er zo spectaculair mogelijk te laten uitzien maar ook om het spektakel op de baan te verhogen.

“Als we de technische reglementen van de F1 bekijken zien we dat er eenentwintig secties zijn,” aldus Symonds op de ‘MIA Entertainment and Energy-Efficient Motorsport Conference’. “Wanneer we die bekijken zien we dat er een aantal zijn die niets bijdragen aan het spektakel. Daarom hebben we beslist om ons op technisch vlak op drie gebieden toe te spitsen.”

“Dat zou aerodynamica kunnen zijn. Het is interessant voor veel mensen en niemand zou erin slagen om regels te maken zodat het geen onderscheidende factor is. Dan kunnen we maar beter zorgen dat het een van de dingen wordt die ertoe doen.”

“Hetzelfde geldt voor de motoren, die zijn belangrijk voor de fabrikanten en de fans vinden het interessant. Dan kunnen we beter zorgen dat er een verschil in prestatie is. Ten slotte hebben we dan nog de ophanging, ik doel dan eigenlijk op bandenslijtage en hoe de teams daar mee omgaan. Dat zijn de drie technische dingen die voor een verschil moeten kunnen zorgen.”

Symonds wil ook het belang van het budgetplafond niet minimaliseren. Het is belangrijk dat het speelveld groter wordt, dat er meer teams in de voorste gelederen meevechten.

“De kosten maken het voor de kleinere teams moeilijk om met de leiders mee te vechten,” aldus de Brit. “De F1 moet terug onvoorspelbaar worden. De slechtste periodes in de F1 van de laatste tientallen jaren waren die wanneer het resultaat voorspelbaar was, we hebben dat nu ook een beetje gezien met de dominantie van Mercedes.”

“We willen spektakel zien want het oog wil ook wat en we willen ook zien dat de rijder daar een duidelijke rol in heeft. We moeten de problemen van het livepubliek en het publiek achter de TV apart bekijken want zij hebben elk andere noden. We moeten meer gaan denken in een raceweek en ons niet alleen beperken tot de race op zondag,” besluit Symonds.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Liberty Media

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: