Renault introduceert nieuwe MGU-K maar Red Bull wil hem niet gebruiken

26 juni 2018 — Renault zal komend raceweekend eindelijk de langverwachte verbeterde versie van haar MGU-K introduceren. Bij Red Bull zullen ze waarschijnlijk echter gewoon de oude specificatie blijven gebruiken.

Een bericht gedeeld door Renault Sport Formula One Team (@renaultsportf1) op

De MGU-K die Renault komend raceweekend in Oostenrijk introduceert stond al bijzonder lang op de planning. Eigenlijk moest de nieuwe MGU-K zelfs al vorig seizoen geïntroduceerd worden. Betrouwbaarheidsproblemen zorgden er echter voor dat de introductie meermaals werd uitgesteld.

De drie teams die met Renault-motoren rijden, Renault, McLaren en Red Bull, kunnen allemaal eventueel met de nieuwe verbeterde MGU-K rijden. Bij Red Bull staan ze echter niet te springen om de nieuwe MGU-K te gebruiken. Er mogen per seizoen immers maar twee exemplaren van de MGU-K gebruikt worden. Red Bull wil dan ook waarschijnlijk wachten tot de nieuwe versie bewezen heeft dat ze betrouwbaar is.

“Al de wagens die hem willen gebruiken kunnen hem gebruiken,” aldus Renault Sport F1 baas Cyril Abiteboul tegenover ‘Motorsport.com’.

De nieuwe verbeterde versie van de MGU-K presteert beter en weegt een stuk minder dan de oude versie, wat uiteraard goed nieuws is voor de teams die met Renault-motoren rijden. Voorafgaand aan het seizoen schreven we hier op F1journaal.be nog dat onder andere het Red Bull F1-team een nadeel had omdat ze met de zwaardere oude MGU-K van Renault moesten rijden, wat de F1-bolide uiteraard ook zwaarder maakt.

“Het gebeurt soms dat niet al de teams de nieuwste specificatie gebruiken,” blikt Abiteboul vooruit. “Het is een update waarop we reeds erg lang zaten te wachten maar het is een beetje een probleem dat niet al de teams hem willen gebruiken. Het betekent dat ze de oude MGU-K blijven gebruiken die een hoger risico op het vlak van betrouwbaarheid heeft.”

“Maar dat is onze filosofie, de keuze van de teams aanvaarden, wetende dat ze alle informatie hebben.”

Afgelopen raceweekend kende Renault-rijder Carlos Sainz nog een probleem met zijn MGU-K. Dankzij een virtuele safety car helemaal aan het einde van de race slaagde de Spanjaard er alsnog in om als achtste te finishen.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Renault

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België