logo
 

Renault overweegt opnieuw een eigen F1-team

07 maart 2015 — Motorleverancier Renault staat er opnieuw voor open om eventueel in de toekomst met een eigen F1-team deel te nemen aan de Formule 1.

image
Eind 2010 verkocht Renault haar resterend belang in haar Renault F1-team en de renstal ging vanaf het seizoen 2011 verder onder de naam Lotus Renault en daarna Lotus. Renault besloot om enkel nog als motorleverancier aanwezig te zijn in de Formule 1. Renault had een woelige periode achter de rug na ondermeer het crashgate-schandaal in Singapore, waarbij Piquet Jr. in 2008 bewust crashte en teamgenoot Fernando Alonso vervolgens de race kon winnen.

Als motorleverancier kende Renault de de voorbije jaren de nodige successen met de wereldtitels van Red Bull en Sebastian Vettel maar in 2014 kwam er een serieuze deuk in het imago. De V6-krachtbron van Renault was niet krachtig genoeg en ook de betrouwbaarheid liet te wensen over.

Renault wil echter absoluut de kloof met Mercedes dichten en overweegt zelfs om opnieuw met een eigen F1-team deel te nemen aan de Formule 1. Het idee om eventueel een bestaand F1-team over te nemen en daarvan een eigen team te maken ligt op tafel, al is dat niet iets dat reeds beslist is.

“We zijn tevreden om een motorleverancier in de Formule 1 te zijn,” aldus Cyril Abiteboul van Renault Sport F1 tegenover RMC. “Het is onze prioriteit om Red Bull opnieuw te helpen om wereldkampioen te worden. Ze zijn het enige team dat opnieuw de wereldtitel kan veroveren (met een Renault-motor). Op het vlak van sportwagens zal Renault steeds agressiever worden. Het is een segment waarin we reeds redelijk actief zijn maar nog niet actief genoeg. We willen onze positie verstevigen en ons engagement in de motorsport en de Formule 1 verhogen.”

“Het overnemen van een bestaand team is een mogelijkheid, maar er is absoluut nog niets beslist. Het moet passen binnen een veel breder plan op de lange termijn. Het moet ook passen binnen een algemene strategie van ons merk. De Formule 1 is niet het enige medium in de wereld waardoor we onze wagens en ons merk meer relevant kunnen maken. We moeten nadenken over een globale sportieve strategie die het best bij Renault past. We houden alles in de gaten, ook de evolutie en financiering van de Formule 1,” besluit Abiteboul.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Renault

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië