Renault verdedigt beslissing om niet in actie te komen tijdens Q2

30 september 2018 — Renault-teambaas Cyril Abiteboul verdedigt de vreemde beslissing van zijn team om niet meer in actie te komen tijdens Q2.


Met vijf rijders die dit weekend gridstraffen kregen begon het bij Renault te dagen dat als ze gewoon niet meer in actie zouden komen tijdens Q2 ze sowieso verzekert zouden zijn van de elfde en twaalfde plaats op de grid. Op die manier hebben ze vrije keuze wat banden betreft om aan de race te beginnen.

Omdat de bandenslijtage dit jaar bij de bolide van Renault nogal aan de hoge kant ligt wilden ze vermijden om op de hypersoft compound te moeten starten. Cyril Abiteboul is er zich van bewust dat die beslissing bij veel mensen de wenkbrauwen deed fronsen en hij vindt ook dat de F1 de regels maar eens moet herbekijken.

“Het is een beetje vreemd om opzettelijk je best niet te doen,” aldus Abiteboul bij ‘Motorsport.’ “Maar het is volgens mij wel veelzeggend over de hele situatie van gridstraffen, bandenslijtage, het moeten starten op de banden waar je in Q2 mee gereden hebt en zo verder.”

“Als het al iets tot gevolg heeft gehad zal het wel een boodschap geweest zijn naar de mensen die de regels maken.”

“Dit seizoen hebben we al dikwijls geprobeerd om ons te verzekeren van de elfde en twaalfde plaats omdat het een duidelijk voordeel oplevert. Elke keer dat we het geprobeerd hebben kwamen we tot de conclusie dat het helemaal niet zeker is dat het zou lukken maar deze keer was het door de gridstraffen duidelijk dat het zou lukken.”

Abiteboul legt uit dat alle scenario’s op voorhand besproken werden.

“We hadden het al voor Q1 gepland,” legt de Fransman uit. “Er waren een aantal dingen die we in het oog wilden houden, zoals welke auto’s naar Q2 zouden gaan. Als de vijf auto’s die in Q2 zouden blijven allemaal gridstraffen hadden zouden we op een band naar keuze hebben kunnen doorstoten naar Q3, dat zou interessant geweest zijn.”

“Het tweede ding dat we in de gaten wilden houden in Q1 was ons potentieel tempo dat we zouden hebben als we in een normale kwalificatiesessie zouden doorstoten naar Q3.”

“Als je effectief van de vijfde plaats kan starten is dat beter dan van de elfde plaats te starten maar het werd helaas duidelijk dat we hier niet in staat zouden zijn om naar de vijfde plaats door te stoten. De beste strategie voor ons was de elfde en twaalfde plaats.”

“Dan hebben we maar beslist om er echt voor te gaan en zijn we gestopt met twijfelen of de elfde plaats al dan niet de beste plaats voor ons was.”

“In Singapore was het duidelijk dat de auto’s die elfde, twaalfde en dertiende gestart waren ergens in de buurt van de zevende, achtste en negende plaats eindigden.Elke keer dat de hypersoft gebruikt wordt krijg je dat soort situaties voor die teams.”

Ook de mogelijkheid op een incident in de eerste ronde heeft bijgedragen aan de beslissing van Renault geeft Abiteboul toe.

“De mogelijkheid op een safety car is vrij groot hier, daar moeten we ook rekening mee houden. Als dat in de eerste ronden van de race gebeurt wil je niet op de zachte band staan want dan is je race om zeep. Daar hebben we niet lang over moeten nadenken maar nu moeten we beslissen op welke band we zullen starten, dat is een ander paar mouwen,” besluit Abiteboul.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Renault

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België