Renault: “We hadden tien jaar achterstand”

21 januari 2018 — Toen Renault terugkwam met een fabrieksteam in 2016 had het tien jaar achterstand op de rest, zo stelt de teambaas van de Franse formatie Cyril Abiteboul.


De Franse autobouwer had tussen 2001 en 2009 al eens een meerderheidsbelang in de renstal uit Enstone die toen ook als fabrieksteam van Renault door het leven ging. Het was een succesvolle samenwerking met twee wereldtitels in 2005 en ‘06 en daarna bleven ze races winnen tot 2008.

Toch haalt huidig teambaas Abiteboul aan dat in die laatste periode al duidelijk werd dat er te weinig geïnvesteerd werd in de renstal. Uiteindelijk zou de situatie escaleren onder het bewind van de volgende eigenaar Genii.

“Het was duidelijk dat er niet voldoende werd geïnvesteerd onder het bewind van de vorige eigenaars,” aldus Abiteboul tegen ‘Motorsport.com’. “Ook tijdens de vorige periode van Renault zijn er kansen onbenut gelaten om de faciliteiten in Enstone te moderniseren.”

De Fransman zegt dat in de periode van 2007 tot ‘09 veel te weinig geïnvesteerd werd in Enstone en dat ze daardoor in een situatie verzeild geraakten waarin ze tien jaar verloren tijd moesten goedmaken. Ondanks die immense achterstand gelooft Abiteboul dat ze niet zo ver meer af zijn van het punt dat ze weer met gelijke wapens kunnen strijden.

“De infrastructuur komt eraan, er komt personeel aan en ook de commerciële kant van het verhaal. Dat is allemaal niet superspannend maar daarom is het niet minder belangrijk. We hebben een paar nieuwe partners kunnen strikken die geloven in het project en zij kunnen ook de vooruitgang zien, zowel in de fabriek als op de baan,” besluit Abiteboul.

Sinds 2016 is het team gegroeid van vierhonderd mensen naar meer dan vijfhonderd vandaag. Technisch directeur Nick Chester laat aan ‘Motorsport.com’ weten dat Renault tegen het einde van 2018 ongeveer zevenhonderd mensen sterk zal zijn.

Hij vertelt ook nog dat de fabriek nog niet helemaal op het niveau van de concurrentie is maar dat er hard gewerkt wordt.

“Heel wat bouwwerk zit in de laatste fase en we hopen om het af te krijgen in februari. Er zijn andere delen van de gebouwen die al af zijn, ik schat dat we 70% ver zijn,” besluit Chester.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Renault

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België