logo
 

Sauber Club One: de geheime sponsors van Sauber

16 februari 2011 — Na het Zwitsers bankgeheim, lijkt er zich nu een nieuwe trend te ontwikkelen in het Zwitsers Formule 1 team. Het lijkt op het eerste zicht te gek voor woorden, maar Sauber heeft een manier gevonden om sponsors aan te trekken die niet met hun naam of logo op de wagen willen verschijnen.

Geld betalen aan een F1 team en dan expliciet in de sponsorovereenkomst laten opnemen dat je onder geen beding wilt dat jouw bedrijf of naam publiekelijk aan het team gelinkt wordt. Daar moet je dan toch wel goed gek voor zijn, of niet?

Het lijkt een ver gezocht verhaal, maar het is intussen al een tijdje de realiteit. Sauber heeft al sinds vorig seizoen een vereniging opgericht met de naam ‘Sauber Club One’. Die heeft als doel zich te richten op bedrijven en sponsors die wel willen gebruik maken van het minder tastbare voordeel dat zo een overeenkomst oplevert, maar niet willen dat hun onderneming in het openbaar gelinkt wordt met het team of de F1.

Een bedrijf wil dan wel profiteren van bijvoorbeeld het zakelijk netwerk dat een overeenkomst met zich mee brengt of de mogelijkheden in het zakendoen met andere ondernemers, maar niet meer dan dat. Het zoekt geen reclame of publiciteit en al zeker niet de link met een sport die barst van de glitter en glamour.

Ook de kredietcrisis heeft hier wel een handje geholpen. Leg het immers maar uit aan de publieke opinie hoe het komt dat je bedrijf soms miljoenen investeert in de Formule 1 en aan de andere kant je het bedrijf moet gaan herstructureren en medewerkers worden ontslagen.

Daarnaast is het ook nog altijd niet echt een groene sport te noemen. Akkoord, er is al veel verbeterd, maar een echt milieuvriendelijke sport zal het nooit worden. En dan zit je ook nog met de schandalen die de F1 de laatste jaren gekend heeft. Denk maar aan Mosley en zijn verkleedpartijen. Of de minder fraaie fratsen van Briatore. Dat kan een flinke deuk in het imago van een bedrijf opleveren.

Voor topteams als Ferrari en McLaren zal dat minder problemen geven. Zij zullen altijd een gegeerde partij blijven voor loyale sponsors. Denk maar aan een bepaald sigarettenmerk dat ondanks het verbod op reclame nog steeds sponsor is van een F1 team, misschien wel een van de eerste sponsors die betaalde om niet op de wagen te staan. Al was het in dit geval niet zelf gevraagd.

Voor middenmoters zullen de moeilijkheden om sponsors aan te trekken, veel sneller voorkomen als het woelige tijden zijn binnen of buiten de F1. Sauber lijkt hier nu dus een oplossing voor gevonden te hebben.

Het logo van de vereniging, een ‘C’ met een ‘1’ er dwars doorheen, is wel op de wagen terug te vinden. Vorig jaar stond het op de motorkap, dit jaar op de sidepods. Maar wie er werkelijk achter zit zullen we dus niet te weten komen.

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België