logo
 

Sebastian Vettel is jongste wereldkampioen ooit!!!

14 november 2010 — Sebastian Vettel heeft de GP van Abu Dhabi gewonnen en heft zich tot de jongste wereldkampioen ooit gekroond, omdat Alonso reageerde op een pitstop van Webber, waardoor beide heren heel de wedstrijd achter een sterke Vitaly Petrov bleven steken... De twee McLaren-rijders finishten 2 en 3.

De seizoensfinale: het was eindelijk zo ver. Fernando Alonso was de favoriet en Sebastian Vettel de polesitter. Alonso mocht maximaal vijfde worden indien de Duitser de jongste wereldkampioen wou worden. Als Webber, die als vijfde startte zou winnen, mocht dat niet net voor Alonso zijn, wou hij wereldkampioen worden. De wk-leider startte als derde.

Het circuit is ook een compromis waar elke wagen wel iets goed heeft: twee lange rechte stukken, snelle bochten en een zeer traag technisch stuk. Een andere opvallende eigenschap van de omloop is de zeer brede eerste bocht. Ze jagen niet iedereen in een flessenhals, maar geven ze plaats om nog te vechten. Er werden dus ook geen crashes verwacht.

Op de startgrid was er veel schoon volk te zien in de buurt van Fernando Alonso: Bernie Ecclestone, koning Juan Carlos van Spanje en de kroonprins van Abu Dhabi… Dezelfde machthebbers trokken ook naar Vettel om hem succes te wensen. Overal regende het gelukwensen tussen Red Bull, Ferrari en McLaren.

Vettel maakte op het eerste zicht geen goede start, maar kon toch voor Lewis Hamilton blijven. Fernando Alonso wou niets riskeren in de eerste bocht en liet Button voorgaan. Webber zat dus achter zijn rechtstreekse concurrent.

Het treintje reed verder tot bocht 5, waar Schumacher te vroeg op het gas ging na een licht duwtje van teamgenoot Nico Rosberg. De zevenvoudig wereldkampioen wou wegrijden, maar werd frontaal geramd door Vitantonio Liuzzi, die zo op de Mercedes terecht kwam. De Duitser mocht van geluk spreken dat het voorwiel van de Force India niet tegen zijn hoofd terecht kwam. Anders was het record van de langste tijd tussen twee dodelijke ongevallen in de Formule 1 hier beëindigd. Een safety car was onvermijdelijk, net als de pitstops die volgden.

Al voor de herstart bij het begin van ronde 6 drong Hamilton aan bij Vettel. De Duitser wist wel een serieus gat te slaan tussen hen. Achterin verloor Webber ook wat terrein op Alonso. Toch kon de nummer twee uit de wk stand niet dicht genoeg bij de Spanjaard geraken om een inhaalpoging te forceren.

Achter Webber lag Fernando Alonso’s teamgenoot Felipe Massa, die jacht maakte op Webber, maar ook niets kon afdwingen. Webber had moeite met de zachte bandensoort en kwam in ronde 12 binnen voor hardere banden. Twee ronden later kwam Massa binnen en kwam terug achter Webber terecht. De Australiër was verwikkeld in een strijd met Jaime Alguesuari van het zusterteam Torro Rosso. Op ‘miraculeuze’ wijze was de Spanjaard even trager dan Webber waardoor hij makkelijk ingehaald werd.

Vooraan kwam Hamilton dichter bij Vettel, maar niet dicht genoeg om hem echt te bedreigen. In ronde 16 kwam de WK-leider binnen voor harde banden. Hij had een vlotte pitstop en kwam voor Webber terecht, die heel wat snelste rondes behaalde, maar door het oponthoud achter Alguersuari wel wat tijd verloor.

Vooraan reed Vettel terug weg van Hamilton. Het verschil steeg boven de 2 seconden. Vettel kon blijkbaar veel beter met de bandenslijtage om dan Hamilton. De Duitser kreeg eerder al medegedeeld dat hij iets langer moest doorrijden op de zachtere banden.

Intussen kwam Alonso vast te zitten achter Vitaly Petrov, die al binnen gekomen was. Webber zat op de eerste rij om het spektakel te aanschouwen, maar bleef op een veilige afstand. Alonso moest de Rus passeren en dat werd hem duidelijk gemaakt over de radio.

In ronde 23 kwam Lewis Hamilton binnen en kreeg Sebastian Vettel in zijn oor geschreeuwd dat hij de ronde van zijn leven moest rijden. Een ronde later kwam de Duitser binnen voor wat een perfecte pitstop leek. De potentiële wereldkampioen kwam de pits uit net voor Kamui Kobayashi, die niet verlegen was om te vechten, maar zich toch inhield.

Lewis Hamilton zag voor zich Robert Kubica en Kamui Kobayashi vechten voor een derde plaats, want Button hing op kop met nog een bandenwissel te gaan. Het duo scheidde hem van Vettel. Kubica ging voorbij de Japanner, net als Lewis Hamilton even later. De McLaren-rijder had meer moeite met de Pool dan met Kobayashi en verloor zo veel tijd op Vettel.

De twee rijders die het kampioenschap konden beslissen (Hamilton en Alonso) zaten vast achter een Renault en ondanks meerdere pogingen geraakten ze er niet voorbij. Voor Petrov lagen er nog vijf rijders, waarvan er één, Rosberg, al was binnengekomen. Mark Webber bleef op een kleine seconde van Alonso (om zijn banden te sparen?).

Dat was het verhaal van de rest van de race. Alonso geraakte niet voorbij Petrov en bij Ferrari kon men alleen hun kas opvreten. Zeker toen Kubica na zijn pitstop voor Alonso terecht kwam zakte de moed in de schoenen bij Ferrari.

Zo bleek alle commotie over teamorders en “wat als dit?” en “wat als dat?” onnodig. Geen mechanische pech was nodig om Vettel wereldkampioen te maken en misschien was het maar goed dat ze Webber niet naar voren schoven.

Misschien was dé strategische beslissing van het jaar wel de blufpoker van Red Bull om Webber vroeg binnen te halen, waarop Ferrari veel te snel reageerde. Is Ferrari in de val gelokt door Red Bull? Het lijkt er wel naar, maar met zekerheid kunnen we niets anders zeggen dan dat Sebastian Vettel in de laatste race deed wat hij moest doen, en zo het dubbeltje op zijn kant liet rollen, waardoor we hem met trots de jongste wereldkampioen ooit kunnen noemen…
image

Pos. - Rijder - Team - Tijd
1.  Sebastian Vettel Red Bull 1:39:36.837
2.  Lewis Hamilton McLaren +10.162
3.  Jenson Button McLaren +11.047
4.  Nico Rosberg Mercedes Grand Prix +30.747
5.  Robert Kubica Renault +39.026
6.  Vitaly Petrov Renault +43.520
7.  Fernando Alonso Ferrari +43.797
8.  Mark Webber Red Bull +44.243
9.  Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso +50.201
10.  Felipe Massa Ferrari +50.860
11.  Nick Heidfeld Sauber +51.551
12.  Rubens Barrichello Williams +57.606
13.  Adrian Sutil Force India F1 +58.325
14.  Kamui Kobayashi Sauber +59.558
15.  Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso +1:03.178
16.  Nico Hulkenberg Williams +1:04.763
17.  Heikki Kovalainen Lotus F1 +1 Ronde
18.  Lucas Di Grassi Virgin Racing +2 Ronden
19.  Bruno Senna HRT F1 Team +2 Ronden
20.  Christian Klien HRT F1 Team +2 Ronden

Opgaves:
21.  Jarno Trulli Lotus F1 +4 Ronden
22.  Timo Glock Virgin Racing +12 Ronden
23.  Michael Schumacher Mercedes Grand Prix +55 Ronden
24.  Vitantonio Liuzzi Force India F1 +55 Ronden


Geschreven door Steven Peeters

Categorieën: GP van Abu DhabiSebastian VettelRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België