logo
 

“Snelheid in Australië beter dan verwacht”

23 maart 2014 — Ondanks de vroege opgave koestert Sebastian Vettel de hoop op een mooi aantal punten tijdens de volgende races. image

De Duitser moest zijn RB10 al na vijf ronden opnieuw in de garage parkeren tijdens de Grote Prijs van Australië. Zijn kersverse teamgenoot Daniel Ricciardo daarentegen bereikte een mooie tweede plaats, maar werd na de race echter gediskwalificeerd. Het brandstofverbruik op de bolide van de Australiër zou het maximum hebben overschreden. Red Bull ging al in beroep tegen de sanctie, en de uitspraak wordt verwacht op 14 april.

Desondanks meent Sebastian Vettel dat Red Bull in Australië beter deed dan vooraf gedacht. “We hebben nog heel veel werk te verrichten, maar het was al bemoedigend om te zien dat onze snelheid in Melbourne beter was dan we hadden verwacht. Ik hoop dan ook dat we hierop kunnen verder bouwen en een aantal mooie punten kunnen verzamelen in de volgende twee races.”

Tegelijkertijd geeft de regerend wereldkampioen aan dat de race in Maleisië niet gemakkelijk zal worden, al denkt Vettel dat dit eerder aan de weersomstandigheden zal liggen. “Naast de uitdaging van de omloop zelf, moet je ook zien af te rekenen met de tropische hitte. De luchtvochtigheid waarin we moeten rijden loopt soms zelfs op tot negentig procent. Ook tropische onweders zijn geen zeldzaamheid.”

Sinds 2001 staat de Grote Prijs van Maleisië geprogrammeerd aan het begin van het seizoen. Dit valt echter midden in het moessonseizoen, waardoor het al meermaals voorviel dat het resultaat voor een groot deel werd bepaald door natte weersomstandigheden. In 2009 werd de race zelfs voortijdig afgebroken, nadat de omloop helemaal onder water was komen te staan. Jenson Button pakte toen de overwinning, maar kreeg slechts de helft van de punten, omdat er geen 75 procent van de volledige raceafstand werd afgelegd.

Ondertussen zullen ook veel mensen nog terugdenken aan het felbesproken “Multi 21”-incident, waarbij Vettel werd aangemaand door zijn team om Mark Webber niet meer aan te vallen, hoewel de Duitser eerder had gevraagd om Webber aan de kant te laten gaan. Vettel sloeg de teamorder compleet in de wind, en pakte alsnog de leiding over van Webber, die er hoegenaamd niet mee kon lachen. Volgens velen was dat de hoofdreden voor het vertrek van de Australiër.


Geschreven door Kenny Burggraeve

Categorieën: GP van AustraliëGP van MaleisiëSebastian VettelRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België