logo
 

“Spa-Francorchamps is de ultieme test voor F1-motoren”

22 augustus 2013 — Wanneer je iemand van een motorafdeling van een F1-team vraagt welk circuit de motoren het zwaarst belast dan hoor je meteen de namen van Monza en Spa-Francorchamps vallen. Ook bij Renault, dat ondermeer Red Bull van motoren voorziet, beseffen ze dat maar al te goed.

image
Renault Sport F1 blikt vooruit naar wat de teams en hun motorafdeling te wachten staat tijdens het raceweekend in België: een F1-circuit van 7,004 kilometer. De F1-piloten rijden ruim 70 procent van die afstand volgas en dat tegen een gemiddelde snelheid van 226 km/u. De topsnelheid bedraagt ongeveer 313 km/u. En om u een idee te geven over het brandstofverbruik op het circuit van Spa-Francorchamps. Wanneer een F1-bolide 100 kilometer rijdt over het circuit van Spa-Francorchamps dan heeft hij ongeveer 64 liter brandstof verbruikt.

Het zijn nog maar enkele cijfers die ons even doen stilstaan bij welke uitdagingen het circuit de rijders en teams biedt. Ook Remi Taffin, het hoofd van Renault Sport F1 Trackside Operations, beseft dat het circuit van Spa-Francorchamps een serieuze uitdaging vormt voor de F1-motoren.

“Meteen na de zomerbreak gaan we naar het meest veeleisende circuit van allemaal, Spa-Francorchamps: een circuit dat ons het ‘meeste’ geeft en dat op heel wat gebieden. Het is het langste circuit op de kalender, het geeft ons het meest wisselvallige weer, voor de ingenieurs is het dan weer het meest leuke en kan je er het meest genieten van een goed resultaat want het vormt steeds een serieuze uitdaging,” aldus Remi Taffin. “Een indrukwekkende 70 procent wordt tegen volgas gereden, wat gelijk staat met zo’n 5,5 kilometer, ofwel de volledige lengte van een standaard F1-circuit. Over een ganse ronde zal de motor ruim 75 seconden volgas gaan, wat ervoor zorgt dat het een extreme test voor de F1-motoren is. Ieder beetje extra pk’s en topsnelheid zijn hier dan ook cruciaal. Elk beetje winst is hier dan ook twee keer zo efficiënt in verhouding tot een circuit dat veel minder kracht vraagt zoals bijvoorbeeld Monaco. Daarom zullen bijna al onze partners hier nieuwe motoren gebruiken zodat ze zoveel mogelijk motorkracht hebben.”

Op het circuit van Monza wordt er nog meer volgas gereden maar het is ondermeer door de verschillende hellingen dat Spa-Francorchamps de F1-motoren het zwaarste belast van alle circuits op de F1-kalender.

Remi Taffin had trouwens nog een leuk weetje met het oog op volgend seizoen.

“We zijn momenteel onze motor voor het seizoen 2014 aan het testen op het circuit van Spa-Francorchamps,” zei Taffin.

Voor alle duidelijk, dergelijke test is niet met een huidige F1-bolide maar is een zogenaamde dynotest waarbij een F1-motor met een simulatorprogramma getest wordt alsof hij daadwerkelijk op een circuit rijdt.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België