SPECIAL: 18-inch velgen: een hele verandering

18 augustus 2014 — Wanneer in 2016 de nieuwe 18-inch velgen zullen worden geïntroduceerd, dan zal dat belangrijke veranderingen te weeg brengen voor de F1-bolides. De grotere maat van banden zal zorgen voor heel wat nadelen. Werk voor de ingenieurs om deze nadelen weg te werken.


Het is al een tijdje geleden dat de 18-inch banden van Pirelli door Charles Pic in een Lotus getest werden op Silverstone. Pirelli wil graag in 2016 de 18-inch banden gaan gebruiken. Momenteel wordt er nog gereden met de kleinere 13-inch banden. Mede doordat de 13-inch banden al enkele jaren verdwenen zijn op de weg, denken ze er bij Pirelli aan om te gaan voor 18-inch banden.

Net zoals op de openbare weg zal het weggedrag van de F1-bolides er niet goed aan doen. Wanneer je kiest om een grotere bandenmaat te plaatsen op je eigen wagen, dan zal je auto er mooier uitzien. Maar daarbij komt wel een slechter weggedrag kijken. Dit zal ook het geval zijn bij F1-bolides.

Aan de buitenkant zal er niet veel veranderen. Maar de bolides zullen zich heel anders gedragen. De banden van een bolide staan in voor zo’n 10 percent van het verend vermogen van een bolide. Wanneer er wordt overgeschakeld naar de 18-inch velgen, dan is dat vermogen minder dan bij de 13-inch velgen. Doordat de vering te hard wordt en de wielophanging meer klappen te verduren krijgt, zal de wielophanging steviger moeten worden.

Een ander gevolg van de grotere velgen is dat de bolide directer zal reageren op het sturen, remmen en gas geven. Bij het nemen van een bocht zullen de buitenste wielen zwaar belast worden, met vervorming als gevolg. Door de vervorming van de band zal de bolide vaker en heviger uitbreken. Een oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn dat de achterbanden breder worden. Dan ontstaat er meer mechanische grip, wat goed is. Maar dat is nadelig voor de aerodynamische grip van de bolide.

Het zal dus gevaarlijker worden om de bolide te besturen. De FIA heeft zelf het idee om achteraan de bolide een grotere wielmaat te gebruiken dan vooraan. En dat zou een groot probleem vormen voor de ingenieurs. De wielstanden zullen moeten aangepast worden. Daardoor zal ook de wielophanging drastische veranderingen doormaken. Om dit te doen zal men een geheel nieuwe monocoque moeten vormen voor de bolide. Een monocoque is de basis voor de bescherming van de rijder.

De positieve kant aan het hele verhaal is dat de teams meer invloed zullen krijgen op de bolide en zijn weggedrag. De bandenfabrikant speelt dan zijn grote invloed kwijt, wat een goede zaak kan zijn. Want Pirelli heeft met zijn banden de afgelopen jaren een monopolie op het weggedrag. Daarnaast is er door de grotere wielen meer ruimte gekomen voor de remmen. Grotere remschijven zullen zorgen voor een lagere bedrijfstemperatuur van die remschijven. Laat nu voor een team de koeling van de voorste remschijven een groot probleem zijn, omdat dit proces een volledig leidingsnetwerk nodig heeft. De voorste remschijven staan in voor 70 tot 80 percent van het remvermogen. Door de grotere remschijven wordt het remsysteem dus vereenvoudigd.

De 18-inch velgen hebben dus veel nadelen, maar ze hebben ook hun voordelen. Het uitzicht van de nieuwe banden kreeg veel positief commentaar. Oordeel zelf:

Geschreven door Frederic Schoutetens


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Pirelli

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: