logo
 

Special: Ayrton Senna da Silva

01 mei 2009 — 15 jaar geleden overleed Ayrton Senna na een dramatische crash op het circuit van San Marino. Naar aanleiding daarvan herposten wij deze special over de Braziliaan. Ook de komende dagen mag u nog enkele specials over de Braziliaan verwachten.

Ayrton Senna da Silva wordt vandaag de dag nog steeds gezien als één van de beste rijders die de F1 ooit mocht kennen. Senna wist maar liefst drie wereldtitels op zijn naam te zetten maar kwam in 1994 om het leven door een zware crash op het circuit van San Marino. De Braziliaanse supporters hadden nog nooit eerder iemand gekend met zoveel inzet en motivatie.

Ayrton Senna werd geboren op 21 maart 1960 en zou vandaag dus 49 jaar zijn geworden. Zijn vader was een succesvol zakenman en samen met zijn gezin leefde hij in de Braziliaanse stad Sao Paulo. Senna liet als kind al merken dat hij van auto’s hield en zijn vader zag meteen toekomst in zijn jonge zoon. Ayrton Senna kreeg niet veel later zijn eerste kart cadeau voor zijn verjaardag en daardoor begon hij plots hard te veranderen. Volgens enkele geruchten had Senna op jonge leeftijd zelfs last met zijn coördinatie maar ook hiervan had hij plots minder last. Zijn vader zag de dingen groots en zorgde zelfs voor een leraar die hem ook de technische kant begon aan te leren. Senna was een verstandige jongen en men kon duidelijk zien dat hij niet zomaar even kwam proeven van de autosport.

Tijdens z’n tienerjaren wist hij al te verbeteren en volgde hij ook al elke Grote Prijs Formule 1 vanuit de tribune. In die periode waren rijders als Fittipaldi en Stewart de toppers maar daar wilde Ayrton geen voorbeeld aan nemen. Senna wilde geen kampioen worden maar wel de beste rijder allertijden. Als hij dan dertien jaar wordt is hij dolgelukkig want vanaf die leeftijd kon hij officieel deelnemen aan wedstrijden. Zijn eerste race ging door op het circuit van Interlagos alwaar hij de race wist te winnen. Karting was ook de basis bij wijlen Ayrton Senna maar de klasse stond hem toen nog niet helemaal aan. Hij wilde de lat zo hoog mogelijk leggen en dus nam hij deel aan het wereldkampioenschap. De naam Senna werd toen letterlijk door hemzelf gekozen omdat ‘da Silva’ geen bijzondere naam was in Brazilie en bovendien ook te lang was. Senna was eigenlijk de familienaam van zijn moeder en deze kon er achteraf alleen maar trots om zijn.

In 1981 trok Ayrton Senna naar Engeland om daar deel te kunnen nemen aan de RAC Formule Ford Series. Er werd zowat elk weekend een race gehouden op het circuit van Brands Hatch en Senna nam zelfs deel aan twee verschillende klasses gelijk. Hij won ze allebei en liet zichzelf toen al serieus opvallen tijdens races in regen. Echter beschikte Senna niet over veel geld en hadden ook sponsors nog niet veel voor hem over. Senna stapte ondertussen ook al in het huwelijksbootje en keerde samen met zijn vrouw Liliane terug naar Brazilie. De Braziliaan sprak zich uit over de werking in de autosport en was duidelijk ontevreden. “Slechte rijders met veel geld krijgen goed materiaal terwijl goede rijders zonder geld in de kou blijven staan”, aldus Ayrton Senna.

Senna had er duidelijk even geen zin meer in en ging dan maar bij zijn vader aan het werk om geld te verdienen en om voor zijn gezin te zorgen. Niet veel later moest hij toch nog aan zijn passie toegeven en wilde hij weer gaan racen. Zijn huwelijk liep daardoor op de klippen want zijn vrouw was het niet meer eens met zijn keuze. In 1983 kiest Senna toch voor het Britse Formule 3 kampioenschap en wordt hij de grootste tegenstander van niemand minder dan Martin Brundle. Brundle kon niet ontkennen dat Senna zowat een wonder was want gedurende negen opeenvolgende races moest hij de zege aan Senna laten. Het was een spannend seizoen waarin de kampioen pas zeker was van de titel in de laatste race. Senna behaalde zijn eerste titel en opende daarmee de poorten naar de F1. Hij kon bijna een zitje krijgen bij Brabham maar dat werd op het laatste moment nog ingepalmd door Nelson Piquet. Senna had niet veel keuze meer en moest dus genoegen nemen met een zitje bij het Toleman team. Hij tekende een overeenkomst voor drie seizoenen en daarmee beschikte Toleman ongeweten over één van de beste rijders allertijden.

Zijn eerste seizoen in de F1 verliep eerder moeizaam want het materiaal dat men hem ter beschikking stelden was niet naar behoren. Een tweede plaats in Monaco was dan ook het hoogst haalbare voor Senna. Deze GP zorgde wel voor nog meer succes want de andere teams zagen duidelijk dat Senna over de nodige uithouding beschikte. Senna kon in zijn eerste seizoen dan ook al meteen dertien punten behalen en eindigde nog eens twee keer als derde. Hij wist op dat ogenblik maar al te goed dat het Toleman team constant de staart vormde op de grid en dus ging hij in het geheim onderhandelen met enkele grotere teams. Senna mocht bij Lotus aan de slag maar moest eerst nog even overeen zien te komen met Toleman.

Bij Lotus moest men destijds dringend orde op zaken stellen want de grondleggen van het team was nog niet zo lang geleden gestorven. Senna moest het team naar de top brengen en de verwachtingen waren dan ook hoog. Senna wist maar liefst negen keer de pole te veroveren en bezorgde Lotus ook nog twee overwinningen. Tijd om verder aan zichzelf te gaan denken en de gesprekken met McLaren waren daarvan het resultaat. McLaren maakte in die tijd nog gebruik van motoren die de Japanse autofabrikant Honda leverde dat zorgde voor een snelle wagen. Senna tekende een nieuwe overeenkomst bij McLaren en kreeg het zitje naast niemand minder dan Alain Prost. Prost en Senna kenden enkele onvergetelijke momenten en de goede samenwerking was maar van korte duur.

In 1987 stelde voormalig McLaren-rijder John Watson hem de vraag op welke manier hij Prost zou proberen te verslaan. Senna vertelde dat hij zou proberen fitter en gemotiveerder te worden en dat hij constanter en sneller zou gaan rijden. Senna wist toen al zeker dat hij Prost zou verslaan. Zijn woorden waren geen bluf of ingeoefende woorden maar de realiteit van het seizoen dat volgde. Senna veroverde maar liefst dertien keer de pole en won acht races in 1988. Zijn eerste wereldtitel in de F1 had hij op zak en Prost kon enkel toekijken.

In 1988 wilde Alain Prost niet nog eens onderdoen voor Senna en opnieuw werd het een spannende strijd tussen beide McLaren-rijders. Prost presteerde niet slecht en zijn voorsprong in de tussenstand zorgde ervoor dat Senna de twee laatste races van het seizoen moest winnen. Senna gaf niet op en wilde kost wat kost opnieuw kampioen worden. In Japan vertrok hij als eerste maar moest hij al vlug Prost laten passeren. Op zes rondjes van het einde ontstaat een onvergetelijk moment wanneer Senna een poging doet om Prost opnieuw te passeren. Prost blijft op zijn lijn rijden en beide heren geraken niet door de chicane. Gelukkig schieten enkele stewards Senna te hulp en kan hij alsnog de race op zijn naam zetten. Prost is op dat ogenblik razend en de situatie is vergelijkbaar met die van Schumacher en Villeneuve in 1997. Senna werd gediskwalificeerd en Prost werd wereldkampioen.

In 1991 laat Ayrton Senna nogmaals zien dat hij de beste is op de grid. De Braziliaanse rijder kon acht maal vanop de pole vertrekken en wist maar liefst zeven races te winnen. De derde wereldtitel werd een feit en de legendarische rijder trad de gallerij der groten binnen. In 1992 moet Senna dan zijn titel verdedigen maar hij kent plots een moeizaam seizoen. McLaren kan op bepaalde momenten niet tippen aan de wagens van Williams en Senna moest genoegen nemen met een vierde eindplaats in het klassement. Wanneer het hele circus richting het circuit van Adelaide trekt weet men bij McLaren dat dit de laatste race is samen met Senna. De Braziliaan was onder de indruk van de prestaties van Williams en maakte dus een overstap. De wagens van Williams waren duidelijk sneller dan de andere wagens op de grid en de krachtbron van Renault zorgde voor een grote betrouwbaarheid.

In 1994 begint het seizoen voor Senna redelijk goed want hij kan de pole veroveren in Brazilie, Italië en en Japan. De wagen was wel iets minder dan verwacht maar opnieuw wilde Senna er het beste van maken. Plots vindt dan één van de slechtste races in de geschiedenis plaats. Voor vele supporters en insiders is de GP van Imola in 1994 nog steeds de zwartste race of erger nog het zwartste weekend in de geschiedenis van de sport.

Tijdens de kwalificaties op Imola crasht Roland Ratzenberger plots zeer hard. De Oostenrijker zag tijdens de oefenritten Rubens Barrichello nog zwaar crashen en knalde plots zelf recht in de muur om vervolgens met de wagen verderop tot stilstand te komen. Ratzenberger overleefde de klap niet en de F1 moest opnieuw een bekend rijder afstaan. Senna was duidelijk aangeslagen en belde naar verluidt meteen met zijn nieuwe vriendin. Hij was uitgekeken op de sport en wilde geen risico meer lopen. Op zondag zijn miljoenen kijkers getuige van een gebeurtenis die nu nog vaak het onderwerp is in de paddock. Senna gaat als leider richting de zogenaamde Tamburello bocht met achter zich de jonge Duitser Michael Schumacher. Op een plaats waar de rijders opgaan naar een zesde versnelling vliegt Ayrton Senna plots radeloos rechtdoor. Zijn wagen crasht recht in de muur en wanneer de wagen tot stilstand komt ziet men nog even zijn helm bewegen.

Na enige tijd weten enkele dokters hem uit de wagen te bevrijden en wordt Senna per helikopter naar het ziekenhuis gebracht. Om 18u40 meldden de artsen dat Ayrton Senna da Silva overleden is en dat de meest talentvolle rijder uit die tijd niet meer was. Een schok voor de sport en een schok voor de Braziliaanse supporters die vandaag de dag nog steeds hopen op een waardig opvolger.

Ayrton Senna werd 34 jaar, behaalde 41 overwinningen en drie wereldtitels en zal voor altijd een legende van de sport blijven.

Black Friday Summer Edition

Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Ayrton Senna

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië