Special: Een bezoek aan Pirelli tijdens de GP van België

02 september 2011 — F1journaal.be bracht tijdens de GP van België een bezoek aan de Italiaanse bandenfabrikant Pirelli.

image

Pirelli is sinds dit seizoen opnieuw de bandenleverancier nadat het eerder al actief was in de Formule 1. De Italiaanse bandenfabrikant behoort daarmee tot een select clubje van negen fabrikanten die ooit officieel bandenleverancier van de Formule 1 zijn geweest.

Dat de Italianen trots zijn op hun deelname en bijdrage aan de Formule 1 mag duidelijk zijn. Voor de Italiaanse bandenfabrikant, die eveneens bekend is van de beruchte Pirelli-kalender, is de Formule 1 een prestigeproject, net als ook de Pirelli-kalender dat is.

In die zin is er trouwens een leuke gelijkenis tussen de kalender en de Formule 1. De Formule 1 wordt vaak beschouwd als de hoogste klasse uit de autosport en een zitje of deelname aan de Formule 1 is ‘hard to get’, net als die Pirelli-kalender trouwens.  Eenmaal je deel uitmaakt van ‘the club’ dan bevind je je in een selectief gezelschap en uiteraard wil Pirelli lang blijven deeluitmaken van het F1-gebeuren.

En dat Pirelli heel wat in haar mars heeft, dat mag duidelijk zijn. Ook tijdens het weekend van de GP van België liet Pirelli zich van haar beste kant zien en daarvoor nodigde het een select publiek uit. Onder dat select publiek twee websites: een Italiaanse (uiteraard) en een Belgische. U mag zelf raden wie die Belgische site was, maar het antwoord ziet u links bovenaan deze pagina staan.

Spa-Francorchamps is volgens de mensen van Pirelli voor de banden het meest veeleisende circuit op de F1-kalender. En dat werd tijdens een rondleiding inde paddock door Pirelli ook aangetoond en uitvoerig toegelicht.

Vooral Eau Rouge stelt de Pirelli-banden zwaar onder druk. De rijders komen aangereden tegen zo’n 290 km/u en rijden vervolgens Eau Rouge op. De linkervoorband moet een druk weerstaan die het equivalent is van zo’n 1 000 kg terwijl de linkerachterband een druk moet weerstaan van zo’n 950 kg.

Dan spreken we nog niet over 5G aan laterale kracht die een F1-wagen en de banden moeten doorstaan wanneer hij door Eau Rouge scheurt. De banden, de rijder en de wagen doorstaan serieuze krachten en worden tot de limiet gedreven.

Pirelli brengt zo’n 1 800 banden naar ieder raceweekend.  Voor Spa-Francorchamps waren dat de medium compound en zachte compound. Uiteraard had Pirelli ook de intermediates en regenbanden naar Spa-Francorchamps meegebracht.

Pirelli gaf ons een unieke kijk op het montageproces van de banden alsook de verdeling onder de diverse teams en rijders. De banden worden immers naar ieder racecircuit aangevoerd en vervolgens gemonteerd op de velg. Daarbij krijgt iedere band een unieke barcode van de FIA.

image

Vervolgens worden de verschillende sets banden lukraak toegewezen aan de diverse teams en wagens. Vanaf dan behoort iedere set banden toe aan een specifieke rijder en zijn wagen en wordt dit nauwlettend opgevolgd door officials van de FIA.
Door de wisselvallige weersomstandigheden tijdens het f1-weekend in Spa-Francorchamps werden de droogweerbanden amper gebruikt tijdens de oefensessies en dat betekende meteen ook dat heel wat banden ongebruikt zouden blijven.

In de paddock worden de banden door specialisten van Pirelli dus gemonteerd op de velg en verlijmt. Dit proces houdt ook in dat de banden ofwel tijdens het gp-weekend gebruikt wordt, of ongebruikt afgevoerd worden naar Didcot. De banden een raceweekend later gebruiken is immers geen optie.

Mocht u zich afvragen wat er na iedere race met de Pirelli-banden gebeurt, dan hebben we hier het antwoord voor u. In Didcot worden de banden na ieder raceweekend vernietigd en dit op een ecologisch verantwoorde manier. De banden worden samen met gewone autobanden versnipperd waarna ze pellets vormen die verbrand worden tegen een zeer hoge temperatuur. De extreem hoge temperaturen waartegen de banden worden verbrand (meer dan 1400 graden celcius) zorgen er eveneens voor dat er geen schadelijke dampen vrijkomen. Tegelijkertijd wordt de vrijgekomen energie gebruikt in diverse fabrieken.

Terug naar de F1-paddock, waar een bezoek aan de motorhome van Pirelli uiteraard niet mag ontbreken. De F1-paddock van Spa-Francorchamps is uniek op de F1-kalender omdat hij de enige is waarbij de paddock verdeeld is over twee verschillende niveau’s.

image

De motorhome van Pirelli staat er te midden van de motorhomes van Ferrari, McLaren, Mercedes GP en Red Bull. Pirelli arriveert meestal op de dinsdag voor het raceweekend en begint zijn motorhome dan op te stellen, dit duurt minder dan twee dagen, tegen uiterlijk woensdagavond is de motorhome volledig operationeel.  De buitenkant van de motorhome is trouwens gemaakt van carbon, net als de vrachtwagens van Pirelli.

De motorhome functioneert tijdens een GP-weekend als hoofdkwartier van Pirelli. Er kunnen ook zo’n vijftig gasten ontvangen worden en dineren en dit in een aangenaam kader, uiteraard te midden van enkele Pirelli-foto’s. 

De kostprijs van de motorhome is een goed bewaard geheim. Wel is geweten dat de motorhomes van de diverse teams geschat worden op een kostprijs van circa 2 tot 15 miljoen euro.

imageTerug in de Pirelli-loge stond er nog een kort interview voor de gasten van Pirelli op het programma met niemand minder dan Jerome D’Ambrosio. Onze landgenoot maakte een blitsbezoek. Interviewer van dienst was niemand minder dan Gert Vermersch.

Pirelli is duidelijk trots op haar deelname aan de Formule 1. Het tracht ook de technologieën die voor de Formule 1 ontwikkeld worden ook toe te passen op de banden voor de gewone personenauto’s.

Als je de volgende keer bij de bandencentrale staat, kijk dan zeker eens naar de banden van Pirelli en denk aan alle ontwikkelingen uit de Formule 1 die mee in dergelijke banden zitten. Pirelli is zelfs zo overtuigd van de kwaliteit van haar banden voor personenauto’s dat het de ‘Pirelli Tyrelife-garantie’ bedacht.

Ook voor komend seizoen staan er nog heel wat nieuwe ontwikkelingen op het programma voor het F1-bandengamma van Pirelli. De banden zorgden dit seizoen samen met KERS en DRS voor het nodige spektakel in de Formule 1. De conclusie luidt eens te meer dat F1-banden niet voor niets ‘het zwarte goud’ genoemd worden.

Foto’s: Pirelli tijdens de GP van België

Nuttige links:
Oifficïele website van Pirelli: klik hier
Meer informatie over de ‘Pirelli Tyrelife-garantie’: klik hier

image


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van BelgiëPirelli

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België