“Sponsordeal tussen Heineken en de F1 geeft geen goed signaal”

14 juni 2016 — Bij Eurocare zijn ze niet echt tevreden met de sponsordeal tussen Heineken en de Formule 1.


Heineken en de F1 kondigden vorige week donderdag hun samenwerking aan, waarna de nodige reclame van Heineken rondom het Circuit Gilles Villeneuve werd aangebracht.

De Nederlandse biergigant voert campagne onder de slogan ‘If You Drive, Never Drink’. Er werd dan ook al snel de vergelijking gemaakt met ‘Think before you drive’, de slogan die Johnnie Walker al enkele jaren in de F1 hanteert. Door de nieuwe sponsordeal laait de discussie over alcoholreclame in de Formule 1 echter opnieuw op.

In de Formule 1 zijn er steeds meer alcoholmerken aanwezig, waaronder Martini en Smirnoff. Er wordt dan ook steeds nadrukkelijker de vraag gesteld of er in de Formule 1 geen ban op alcoholreclame moet komen. Na de tabaksfabrikanten komen nu immers de alcoholproducenten in het vizier.

“De F1 moet zichzelf afvragen of ze een platform wil zijn dat de autosport promoot of een platform voor alcoholreclame,” aldus Mariann Skar van Eurocare, een organisatie die tegen alcoholreclame strijd.” Als de sport en de alcoholproducenten als industrieën willen aanzien worden die hun verantwoordelijkheid nemen dan zouden ze deze deal moeten stopzetten en alcoholreclame in de F1 verbannen.”

Ook vorig kaar kwam Eurocare al met een kritisch onderzoek (Lees: Stevige kritiek op alcoholreclame in de Formule 1). Het stelde toen dat er in de Formule 1 iedere vijf seconden alcoholreclame te zien was.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Canada

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België