logo
 

Stand van zaken na Jerez

06 februari 2015 — De eerste wintertest van het seizoen 2015 is alweer afgewerkt. De teams reden voor het eerst met hun nieuwe wagen op het circuit van Jerez de la Frontera. Deze wintertest stond vooral in het teken van twee rijders: Sebastian Vettel bij Ferrari en Fernando Alonso bij McLaren-Honda. Daarnaast ging er ook veel aandacht naar Max Verstappen en en McLaren-Honda. Hoe deden de teams het in Jerez? Hier een verslag.

image
Laat ons beginnen met de wereldkampioen van 2014. Mercedes noemde haar wagen, zoals verwacht, de W06 Hybrid. Mercedes schonk veel aandacht aan het op punt stellen van de betrouwbaarheid. De wagen werd op zondagochtend, net voor de eerste testdag, gepresenteerd. De wagen ziet er uit als een doorontwikkeling van zijn voorganger de W05. Het team heeft de meeste ronden gereden op het circuit van Jerez. Vooral Nico Rosberg kwam aan een groot aantal ronden. Wereldkampioen Lewis Hamilton moest afrekenen met een waterlek en spinde ook eens. De betrouwbaarheid zit dus goed bij het team, ook al reed Mercedes geen enkele dag de snelste tijd. Natuurlijk zijn de tijden niet van belang, maar het lijkt er toch op dat Mercedes sterkere tegenstand zal hebben dit seizoen.

Het was nog even druk voor Red Bull om op tijd klaar te zijn met haar wagen. Toch was de RB11 op tijd klaar om naar Jerez te vertrekken. Op woensdag vòòr de testdagen slaagde de wagen in alle verplichte crashtest. Toch wist Red Bull dat de eerste testdagen niet goed gingen verlopen. Er was immers een probleem met de krachtbron van Renault. Er was meer bepaald een probleem met de as die de waterpomp van één van de energieregeneratiesystemen aandrijft. Maar dat was niet alles. Red Bull kreeg nog meer problemen. Op zondag had Ricciardo een elektronisch remprobleem. Een dag later reed Kvyat de enige voorvleugel stuk. Daardoor moest de Rus een hele dag verder zonder voorvleugel. Er bleven zich motor-en elektronische problemen opstapelen tijdens de testdagen. Het resultaat is dat Red Bull weinig tot rijden kwam. Enkel McLaren-Honda reed minder ronden.

De revelatie van vorig seizoen, Williams, probeert dit jaar voor de overwinning te strijden. Williams werkte in alle stilte de vier testdagen af. Er kwam niet veel nieuws van het team uit Grove. Het is dus nog een raadsel hoe goed de wagen van Williams is. Ze reden een kleine 300 ronden, zonder grote problemen. Massa, Bottas en technisch kopman Pat Symonds vertelden niet veel over het testprogramma. We zagen in ieder geval wel enkele langere runs van Williams. Hoge tijden konden Massa en Bottas niet neerzetten.

Het lijkt erop dat Ferrari terug is. Zo laten ook de hoge mensen binnen het team weten. De Scuderia zorgde voor wat hoop voor de tifosi door drie van de vier dagen als snelste te eindigen. Wat er tijdens de tests in 2014 opviel was dat de wagen al driftend uit elke bocht kwam. In 2015 ziet de wagen er baanvast uit. Dit door betere mechanische grip aan de achterkant van de wagen, maar ook door het grotere vermogen van de krachtbron. Volgens Räikkönen is er een wereld van verschil met vorig seizoen en nieuwkomer Vettel is ook tevreden met zijn nieuwe wagen. Een opsteker dus voor de Scuderia. Het team heeft vier positieve dagen achter de rug en met deze prestatie kunnen ze verder werken aan hun terugkeer naar de top.

Er werd misschien nog het meest uitgekeken naar McLaren-Honda. Maar de fans bleven toch wat op hun honger zitten. Het team kon niet veel ronden rijden. Wat ook te begrijpen valt. Een compleet nieuwe motor in een wagen zorgt altijd voor problemen. Het geheel moet met elkaar kunnen samenwerken en daar is tijd voor nodig. De eerste twee dagen kwam het team maar aan twaalf ronden, waarvan bijna allemaal installatieronden. Aan het geluid van de Honda krachtbron kon je horen dat nog niet alles op punt stond. De laatste twee dagen was het vreemde geluid uit de motor verdwenen, maar waren er hier en daar wel wat problemen. Elektronische problemen, oliedruk en een haperende brandstofpomp zorgden ervoor dat de McLaren vaak in de pits terug te vinden was. McLaren liet al weten met een verbeterde versie te beginnen aan de volgende wintertest in Barcelona.

Bij Toro Rosso was het vooral uitkijken naar de twee jonge rijders: Max Verstappen en Carlos Sainz Junior. Verder bleef Toro Rosso gespaard van grote problemen. Enkel een klein probleem met de motor op zondag en een koelingsprobleem op maandag hielden de wagen aan de kant. De twee nieuwkomers konden dus volop testen. Ook starts en pitstops werden uitvoerend geoefend. Waarom Toro Rosso geen problemen ondervond met de Renault-motor, zoals Red Bull, is heel simpel. Het zusterteam van Red Bull reed nog rond met een oude specificatie van de motor van Renault.

Lotus slaagde er niet in om de eerste testdag te halen. Dat beloofde niet veel goeds voor het team uit Enstone. Maar Lotus was er vanaf maandag gewoon terug bij, dit keer zonder miereneter als neus. De wagen werd nog maandagochtend tijdens de vroege uurtjes in elkaar geschroefd. Dat Lotus vanaf dit seizoen met een Mercedes krachtbron rijdt, zorgde niet voor problemen. Want Maldonado kon op maandag al aardig wat ronden rijden. Beide rijders zijn tevreden over de nieuwe wagen, ook al konden ze nog niet komen tot een degelijke afstelling. Wel bleek dat de Mercedes krachtbron ook betrouwbaar is bij Lotus. Tot wat de E23 in staat is, valt nog af te wachten.

We mogen wel zeggen dat Sauber de verassing is van Jerez. Na een rampzalig jaar 2014, kwam het dit jaar met een nieuwe blauwe wagen. Sauber reed snelle ronden op Jerez, ook al weten we natuurlijk niet hoeveel benzine er in de wagen zat. De twee nieuwe rijders, Ericsson en Nasr, konden heel wat ronden bij elkaar rijden. Wat een goed teken is voor het Zwitserse team. Sauber wou wel niet veel kwijt over hun programma, maar de rijders vertelden dat ze tijdens de testdagen nog niet voluit zijn gegaan. De Ferrari motor is dus verbeterd, zo blijkt aan de goede tijden van zowel Ferrari als van Sauber. Het lijkt er dus op dat Sauber dit seizoen meer kans heeft om een punt te scoren om zo 2014 snel te vergeten. 

Force India nam niet deel aan de tests in Jerez. Het wordt dus wachten op Force India tot de tests in Barcelona. 

Black Friday Summer Edition

Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën:

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië