logo
 

Stevige kritiek op alcoholreclame in de Formule 1

22 mei 2015 — In opdracht van het European Alcohol Policy Alliance (Eurocare), het Britse Institute of Alcohol Studies en het Australische Monash University werd een rapport opgemaakt over de hoeveelheid alcoholreclame in de Formule 1 en de resultaten zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen.


In het rapport (klik hier om het te lezen) wordt melding gemaakt van de extreme hoeveelheid alcoholreclame die in de Formule 1 aanwezig is.

Uiteraard kennen we allemaal de reclame van Johnny Walker, die reeds geruime aanwezig is in de Formule 1. Maar ook een merk als Martini is steeds nadrukkelijker aanwezig in de Formule 1. Martini is niet alleen titelsponsor van het Williams F1 team, maar is ook langs heel wat F1-circuits te vinden, en vooral nadrukkelijk aanwezig in Monaco. Smirnoff is dan weer sinds vorig jaar sponsor van het Sahara Force India F1 team.

Het ziet er naar uit dat de jongste jaren de Formule 1 steeds nadrukkelijker reclame maakt voor alcoholische dranken. Na een jarenlange sponsoring door tabaksfabrikanten kwam er een verbod op tabaksreclame. Maar dat verbod lijkt na enkele jaren voor een verschuiving naar reclame voor alcoholische dranken te hebben gezorgd.

Komend weekend staat de GP van Monaco op het programma. Doorheen de nauwe straten van Monaco werd de F1-fan vorig jaar maar liefst om de vijf seconden blootgesteld aan alcoholreclame.

“De hoeveelheid aan alcoholreclame is in de Formule 1 naar alle maatstaven extreem”, aldus Mariann Skar van Eurocare. “De F1-gemeenschap wil blijkbaar niet inzien welke verantwoordelijkheid zij heeft, door elke vijf seconden alcoholreclame te tonen aan ruim vijfhonderd miljoen kijkers. We vragen dan ook aan alle betrokken partijen om hiermee te stoppen.”

Het is echter maar de vraag of hieraan gehoor zal gegeven worden. Heel wat F1-teams bevinden zich al in financiële moeilijkheden en de mogelijke sponsors met grote budgetten liggen niet zomaar voor het oprapen, zeker niet nu tabaksreclame al enige tijd tot het verleden behoort. Enkel Philip Morris van het sigarettenmerk Marlboro heeft nog een sponsorovereenkomst met de Italiaanse renstal Ferrari, ook al prijkt het logo van Marlboro niet op de F1-bolide van Ferrari.

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Monaco

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België