logo
 

“Strategie in Turkije kan compleet anders zijn”

29 april 2011 — Binnen een week vindt de GP van Turkije plaats en ook die race belooft vanuit een strategisch oogpunt erg interessant te worden.

Australië, Maleisië en vooral China, het waren allemaal races waarbij strategie meer dan de voorbije jaren een belangrijke rol speelde. Vooral de GP van China was een race waarbij de diverse teams verschillende strategieën gebruikten. Het zorgde voor een erg aangenaam kijkstuk waarbij je met een kwart van de race nog te gaan nog steeds niet kon voorspellen wie er zou winnen.

Ook de GP van Turkije belooft uitermate interessant te worden. Enerzijds is er het circuit met een veeleisende asfaltlaag en anderzijds is er een groot verschil tussen de twee gebruikte bandencompounds.

Ook James Key, technisch directeur bij Sauber, deelt die mening. Volgens James Key zullen we net als in China veel verschillende racestrategieën zien.

“Het zal een interessant race worden op het vlak van de banden. Vooral bocht nummer acht is erg veeleisend voor de banden. Het is een bocht tegen een erg hoge snelheid en wat de banden betreft één van de meest veeleisende van het ganse seizoen,” zei James Key. “Ook de voorbije twee races zagen we heel wat hogesnelheidsbochten maar dit is echter een serieuze stap verder.”

“Het zal erg interessant zijn om te zien hoe de banden verslijten en hoe lang ze meegaan. Dit alles kan in enkele verschillende strategieën resulteren voor de race. We zullen het echter pas weten als we daar aankomen. Het beheer en gebruik van de banden kan cruciaal zijn voor de GP van Turkije.”

Laat dus maar komen ... die GP van Turkije.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België