Strooit Renault ons zand in de ogen?

23 februari 2018 — Van alle voorstellingen die we tot nog toe gezien hebben moeten we concluderen dat de nieuwe bolide van Renault het minst verschilt van zijn voorganger. Een bewuste keuze of sturen de Fransen ons hier met het spreekwoordelijke kluitje in het riet?

Een bericht gedeeld door Renault Sport Formula One Team (@renaultsportf1) op

De nieuwe R.S.18 lijkt op veel vlakken op zijn voorganger, ze lijken bij Renault gekozen te hebben voor een evolutie in plaats van een revolutie. Bij de andere teams zien we dat er op aerodynamisch gebied een andere weg ingeslagen is terwijl dat bij de renstal uit Enstone helemaal niet het geval is.

Het onderdeel dat het meeste in het oog springt zijn de sidepods. De andere teams hebben in navolging van Ferrari in 2017 gekozen om de auto zo slank mogelijk te houden door de sidepods wat naar achter te brengen. Op die manier behouden ze een ‘schonere’ luchtstroom naar achteren toe om de aerodynamische onderdelen optimaal te laten functioneren en wordt tegelijkertijd de motor voldoende gekoeld.

De voor- en achtervleugel zijn ook van alle presentaties de simpelste die we al gezien hebben, ze zouden bij wijze van spreken zomaar van de versie van 2017 geplukt kunnen zijn. Een gimmick die vaak terugkeerde op de sociale media vorig jaar waren de “Aerocats”. Zij zijn nog steeds terug te vinden naast de sidepods maar dit jaar gaan ze met een gespleten hoofd door het leven.

Is er dan wel wat veranderd ten opzichte van vorig jaar vraagt u zich misschien af?

Er zijn wat veranderingen op te merken aan de achterkant van de wagen, die is beduidend smaller geworden om de aerodynamica beter zijn werk te laten doen. Ook de wielbasis is, naar het voorbeeld van Mercedes, wat gegroeid.

Halo belemmert de luchtstroom naar achteren toe en daarom opteren de meeste teams voor een grotere airbox boven het hoofd van de rijder. Renault heeft wel de vorm aangepakt maar wat betreft de oppervlakte zit er weinig tot geen verschil tussen de oude en de nieuwe.

Voor een team in volle groei met de ambities die Renault heeft valt de R.S.18 wat tegen. Misschien hebben ze in Enstone tijdens de wintermaanden de bal helemaal misgeslagen en zagen ze zich genoodzaakt om op beproefde methodes terug te vallen. Ofwel strooien de Fransen ons zand in de ogen en ziet de R.S.18 die we volgende week in Barcelona zien er al helemaal anders uit.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Renault

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië