logo
 

Tactiek van Max Verstappen bij herstart kan leiden tot reglementswijziging

20 november 2019 — De sportieve baas van de F1, Ross Brawn, was onder de indruk van de tactiek die Max Verstappen hanteerde bij de tweede herstart achter de safety car. Hij overweegt het zelfs als basis te gebruiken voor een wijziging in het reglement.

Voor 2019 wijzigde de F1 al de regels voor de herstarten achter de safety car. Sinds dit seizoen mag er pas geracet worden bij het overschrijden van start-finish. Vroeger was dit het geval vanaf de Safety Car ‘Line 1’, kort bij de ingang van de pitlane.

Bij de tweede herstart vertraagde Verstappen zodat het hele startveld kort op elkaar zat. Toen de Nederlander eenmaal wegsnelde bij het overschrijden van start-finish konden zijn directe belagers daardoor niet profiteren van zijn slipstream en bovendien zorgde het voor een zenuwachtig schouwspel en extra spanning omdat iedereen een goed plaatsje wilde veroveren.

Dat was Ross Brawn niet ontgaan en hij houdt de tactiek van Verstappen in gedachte.

“Hij was vooral sterk bij de tweede herstart, toen hij het veld helemaal vertraagde met als doel ervoor te zorgen dat niemand langs hem heen zou kunnen glippen en hem de overwinning zou kunnen ontfutselen”, aldus Brawn.

“Het was een spannende en fascinerende herstart die zeer zorgvuldig zal worden geanalyseerd want doordat het al de rijders in de seconden voorafgaand aan de groene vlaggen zeer dicht op elkaar zaten resulteerde dat in een opwindend spektakel waarbij de rijders naar hun positie snelden en waarbij het minste voordeel doorslaggevend bleek.

“Het onderzoeken van de mogelijkheid om deze omstandigheden in de toekomst op een procedurele manier opnieuw te creëren is een interessant concept en zal de komende tijd ongetwijfeld worden onderzocht.”

Ook Daniel Ricciardo liet aan ‘Motorsport’ weten dat het tactische steekspel bij de herstarten ook bij de rijders voor extra spanning zorgen.

“Het was cool,” zei de Australiër, “Ik denk omdat ze nu niet meer inhalen tot de controlelijn, of de start finish, dat het ons toestaat om in principe niet zo vroeg te vertrekken, en het tot het einde te rekken.”

“Toen Lewis de eerste herstart leidde, denk ik dat hij vroeg ging en toen zag hij dat de anderen dichtbij waren, dus hij vertraagde weer. Maar om eerlijk te zijn hou ik nu van al die dingen, dus het is prima.”

“Je ziet dat auto’s de remmen blokkeren en het kan een beetje chaotisch zijn maar dat geeft je natuurlijk zoveel adrenaline.”

“En als de race wat vervalt in treintje rijden, ontsteekt zo’n herstart een beetje meer adrenaline in je.”

Geschreven door Tom Schots

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België