logo
 

“Te weinig autoproducenten voor toekomstige motoren”

23 juni 2011 — De FIA heeft met het doorvoeren van veranderingen opnieuw voor gemengde gevoelens weten te zorgen. Vooral Mercedes hoopt dat verdere meningsverschillen toch tot een goed compromis zullen leiden.

De huidige motoren in de F1 hebben slechts een cilinderinhoud van ongeveer 2400cc. De Ferrari F2000 waarmee Michael Schumacher voor het eerst een titel veroverde in het rood, die bolide werd destijds nog voorzien van een motor met cilinderinhoud van 5000cc. We weten eveneens dat Lewis Hamilton begin dit seizoen verklaarde nog weinig sensatie in het vermogen van de nieuwe wagens te vinden. Het is dan ook absoluut onzin als men ons gaat verklaren dat zelfs fysieke aspecten aanwezig moeten zijn om een Timo Glock of Kamui Kobayashi te evenaren. In het verleden was het terecht anders, maar hedendaags kan zowat elke puber zijn weg vinden in de F1. Toch wil de FIA nog een stapje verder, nog groener, nog minder sensatie!

Zo liet men ondertussen ook bij de Franse renstal Renault al duidelijk verstaan dat verdere beperkingen tot hun exit kunnen leiden. Net als Honda, BMW en Toyota zou de keuze van Renault niet eens onverstandig zijn.

“De F1 kan niet zomaar een show op zich worden. Deze sport zorgt voor nieuwe technologie terwijl het inderdaad ook haar supporters moet verwennen. Renault wenst in de toekomst samen te werken met maar liefst 4 teams. Dit is de enige manier om in de F1 succes te bereiken. Dit is de beste manier om personenwagens te zien verkopen. Met kleinere motoren en meer milieuvriendelijkheid stapt de sport nogmaals in de juiste richting. Toch zal de beperking een uitdaging moeten zijn voor onze ingenieurs. Met slechts 2 of 3 autoproducenten mag men zich anders wel al vragen beginnen stellen”, aldus Eric Boullier van Renault.

Op welke manier moet Ferrari dan in de toekomst haar sportwagens nog via de F1 promoten? De Italiaanse renstal zou zich compleet belachelijk maken door in te stemmen op de eventueel nieuwe motorbeperking. Zelf reed ik meerdere maanden in een BMW325i rond. Deze personenwagen leverde dan wel maar 206 pk. Toch beschikte hij over 100cc meer dan de huidige motoren in de F1. Ingenieurs zijn absoluut geen magiërs. Vandaar dat grote autoproducenten het pad van Red Bull niet kunnen volgen. Daar beschikt men over Adrian Newey, en beseft men al een poosje dat motoren bijzaak zijn geworden. Enkel de betrouwbaarheid is van groot belang. Met, nu nog, de helft van het vermogen zou dat geen problemen meer mogen geven. Waarom zou Red Bull dan wel in zee gaan met Mercedes?

“Mercedes zal de hele situatie eerst moeten bekijken. Naar onze mening zullen er minstens 4 autoproducenten aanwezig moeten zijn. We hebben hier reeds eerder over gesproken. Iedereen kan zien dat de discussie momenteel blijft aanhouden. Het betreft hier problemen met betrekking tot autoproducenten. Het verder beperken van motoren lijkt ons alvast problemen te gaan geven. Men kan maar best beginnen onderhandelen met meerdere autoproducenten. Dan nog zal men op doenbare wijze moeten onderhandelen”, zo verklaarde Norbert Haug van het Duitse Mercedes.

Black Friday Summer Edition

Geschreven door Manuel Houben

Categorieën: FerrariLotusMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië