logo
 

Teams 2012: Lotus

08 maart 2012 — Renault heeft pech gehad in 2011, heel erg veel pech zelfs. Zullen een nieuw rijdersduo en een andere teamnaam beterschap brengen in 2012?

Het voorbije seizoen
Ik denk dat ik zeker niet de enige was die tijdens de wintertests van 2011 vrij grote verwachtingen had van Renault. Robert Kubica had er net een mooi seizoen opzitten inclusief enkele podiumplaatsen en het team had een revolutionair uitlaatsysteem voor de nieuwe bolide ontwikkeld waarmee het ook meteen de snelste rondetijd afklokte tijdens de eerste wintertest. Een winnaar in een winnaarsauto dus? Tja, zo had ik ook geredeneerd, maar het seizoen van Renault verliep uiteindelijk iets minder rooskleurig. Het begon met het uitvallen van Kubica door een zware rallycrash op 6 februari en toen het seizoen uiteindelijk van start ging, bleek het uitlaatsysteem geen echte revolutie te zijn. De droom van Renault werd een fiasco.
image

Om het gemis van Kubica te compenseren, had Renault de ervaren rot Nick Heidfeld in huis gehaald, de Duitser die het vreemde record van meeste podiumplaatsen zonder overwinning op zijn naam heeft staan. Aanvankelijk verliep de seizoenstart nog vrij goed voor Renault: Petrov finishte in Melbourne als derde en Heidfeld reed in Maleisië eveneens als derde over de finishlijn. Helaas waren dit ook meteen de twee enige podiumplaatsen voor het team. Heidfeld geraakte niet meer hoger dan een achtste plaats en beleefde in Hongarije de schrik van zijn leven toen het mislukte uitlaatsysteem ervoor zorgde dat zijn bolide plots in brand vloog; zeer revolutionair allemaal… Na deze race werd hij ook meteen bedankt voor bewezen diensten en vervangen door Bruno Senna, die zich op een mooie zevende plaats kwalificeerde in Spa, maar in de tweede seizoenshelft slechts één keer de top 10 behaalde. Het resultaat van dit alles: Renault werd nog bijna ingehaald door Force India in het constructeurskampioenschap en het team zal in de toekomst waarschijnlijk iets voorzichtiger te werk gaan met ‘revolutionaire uitvindingen’.

De Lotus E20 en zijn bestuurders
Tijd voor een nieuwe start dus, en dat kan je bij dit team wel vrij letterlijk nemen. Vanaf nu zal de renstal immers door het leven gaan als Lotus en mag je de naam Renault enkel nog gebruiken om te verwijzen naar de motor van hun wagen. De nieuwe bolide van Lotus werd op 5 februari via het internet onthuld en zal door het leven gaan als de E20, als verwijzing naar de twintigste wagen die in Enstone werd ontwikkeld. De kleurenstelling, die herinnert aan de gloriejaren van Lotus in de Formule 1, werd behouden, maar zoals bij vele andere teams vinden we in het nieuwe ontwerp wel de bultneus terug. Toch lijkt de E20 veel meer afrondingen en vloeiende lijnen te hebben dan de bolides van Ferrari en Force India, waardoor het hoogteverschil in de neus wat gecamoufleerd is en de auto er minder agressief uitziet.
image

Op het einde van 2011 beleefde Lotus een lichte crisis wat de rijders betrof. Heidfeld hadden ze weggestuurd, Senna leek nog niet echt rijp te zijn om tussen de subtoppers te rijden en Petrov had gedurende twee seizoenen evenmin kunnen verrassen. Iedereen mocht dan maar gelijk vertrekken en Eric Boullier ging zelf op zoek naar twee nieuwe racepiloten en een reserverijder. Kimi Raikkonen was de eerste man die de teambaas binnen wist te halen, en wat voor één. De voormalige wereldkampioen had de Formule 1 na 2009 vaarwel gezegd, maar na een teleurstellende periode in het WRC lijkt de Fin zijn passie herontdekt te hebben. Romain Grosjean kreeg enige tijd later het tweede racezitje, wat voor de Fransman alvast een hele opluchting was na zijn mislukte debuut bij Renault in 2009. Een leuke verrassing voor de Belgische fans was ten slotte het nieuws dat Jérôme D’Ambrosio de rol van reserverijder op zich mag nemen, een functie die volgens hem bepalend zal zijn voor het verdere verloop van zijn F1-carrière.

Wat mogen we verwachten?
Ondanks de vele teleurstellingen die het team de laatste tijd heeft meegemaakt, blijft Lotus ambitieus. De combinatie van de ervaring van Raikkonen en het jong geweld van Grosjean zorgt in ieder geval voor een interessant rijdersduo dat niet kan wachten om de eer van het team te herstellen. Daarnaast lijkt het team alle ingrediënten in huis te hebben om er een veelbelovend seizoen van te maken: een wereldkampioen, een - op het eerste gezicht - snelle wagen én als kers op de taart: een Belg. Lotus is er opnieuw helemaal klaar voor.

klik hier voor de teamfiche van Lotus.


Geschreven door Tom Van den Broecke

Categorieën: Lotus

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië